– Jeg er ikke i tvil. Det kommer en elbåtrevolusjon. Tusenkronersspørsmålet er bare når, sier Ole Salomonsen (64) og ser ut over sundet som skiller idylliske Lyngør fra Gjeving og fastlandet utenfor Tvedestrand.

Båtturistene er i ferd med å innta sommerparadiset, og Salomonsen cruiser tilnærmet lydløst ut over fjorden med sin 20 fots Green Waves 601, som er oppkalt etter selskapet familien nå har etablert i troen på et norsk elbåteventyr.

– Jeg fant den i Nederland der slike gjerne kalles champagnecruisere, sier han og smiler.

Ole Salomonsen og datteren Ida Salomonsen Thorrud i den 20 fot store el-snekka som gjør syv-åtte knop.
Ole Salomonsen og datteren Ida Salomonsen Thorrud i den 20 fot store el-snekka som gjør syv-åtte knop. (Foto: Tomm W. Christiansen)

Enorme utslipp

Tall fra SSB viser at lystbåtene i sum slapp ut 531.000 tonn CO2 i 2017. Det er mer enn alle norske ferger til sammen. Og mer enn hele fiskeflåten.

Nye båter med elmotor, blant annet fra svenske X Shore og finske Q-Yachts, er lansert. Men inkludert norsk moms blir foreløpig prisene i høyeste laget og godt over tilsvarende båter med bensin- eller dieselmotorer.

Norsk Elbåtforening kjemper for avgiftsfritak på linje med elbiler, men det er en seig prosess.

– Status er forstemmende, sier grunnlegger og tidligere styreleder i Norsk Elbåtforening, Henrik Torgersen.

– Vi har matet Klima- og miljødepartementet og Miljødirektoratet med en rekke forslag til prisstruktur som kan føre til at båtfolket velge elektrisk, men ingenting skjer.

– Hva er det dere foreslår?

– Vi har foreslått 70 prosent refusjon av kostnadene for det elektriske systemet. Det vil bety at elbåter blir 20–30 prosent billigere og dermed konkurransedyktige med båter med forbrenningsmotor. Det vil koste staten mindre enn ti millioner kroner første året og 80 millioner over fem år, sier han.

Klima- og miljødepartementet er langt på vei enig.

– Fritidsbåter er en betydelig kilde til klimagassutslipp. Vi er nødt til å gjennomføre den samme revolusjonen der som vi har sett innenfor personbilmarkedet, sier statssekretær Sveinung Rotevatn

Går all in

Det er ti år siden Salomonsen bodde i Dubai der han var prosjektleder for Fred Olsens ombygging av verdens største skip, tidligere kjent som «Jahre Viking». Myndighetene i Dubai ønsket å elektrifisere de sterkt støyende og forurensende Abra-taxibåtene som gikk over kanalen der.

– Da slo det meg at jeg burde gjøre det samme med min tresjekte hjemme. Den hadde en 50 år gammel Sabb diesel som ingen av de andre i familien turte bruke. Slike gamle motorer er jo lunefulle. Noe senere kom en hyttenabo innom. Han hadde problemer med en gammel Marna og var solgt etter en fem minutters tur med meg, sier Salomonsen.

Siden har han elektrifisert en rekke gamle sjekter og snekker.

– Det har jo vært kun på hobbybasis. Men mens jeg fortsatt jobbet i utlendighet, blant annet Sveits og Tyskland, lå tanken der hele tiden om å skape noe i lokalmiljøet hjemme på Gjeving. Og etter hvert var hele familien giret, forteller Salomonsen, som nå har både kone, økonomdatter Ida og hennes to brødre Karsten og Carl Fredrik, som er henholdsvis sveiser/mekaniker og mekatronikkingeniør, fullt engasjert i prosjektet.

I første omgang kjøpte Salomonsen to eksemplarer av den nederlandske champagnecruiseren for å markedsføre ideen om elbåt.

Slik ser det ut i motorkassen til Ole Salomonsens nederlandske champagnecruiser.
Slik ser det ut i motorkassen til Ole Salomonsens nederlandske champagnecruiser. (Foto: Tomm W. Christiansen)

– Men nå går vi all in og er vel i det som kalles en kommersialiseringsfase. Vi jobber med å designe en ny båt i aluminium spesialtilpasset el og batterier. Det blir en båt som blir så lite energikrevende som overhodet mulig, samtidig som den skal kunne gå betydelig raskere enn champagnecruiserens syv-åtte knop. Planen er å lansere den nye båten på båtmessen Sjøen for Alle neste år, sier Salomonsen.

Utvikler ny båt

Far har overlatt til datteren Ida Salomonsen Thorrud (36) å være sjef for prosjektet og selskapet.

– Potensialet er enormt. Hva jeg tror dette kan bli til? Varige arbeidsplasser først og fremst. Vi mangler arbeidsplasser her lokalt. Og teknologiutvikling, selvfølgelig. Vi importerer i dag elmotorer fra Nederland, propeller fra USA, batterier fra Kina, båt fra Polen, men vi tenker det er mulig å utvikle både båt og motor her hjemme, sier hun.

Selskapet Green Waves har foreløpig fått noe støtte fra Innovasjon Norge og er i søknadsprosess også for andre støtteordninger. Å hente inn eksterne investorer er foreløpig ikke aktuelt.

– Nei. Vi har ikke lent oss langt ut av vinduet rent økonomisk. Vi har ingen banker som puster oss i nakken og har økonomi til å stå dette løpet en stund, sier Ole Salomonsen.

Ole Salomonsen og sjefen hans, datteren Ida Salomonsen Thorrud, tror det kun er snakk om tid får elbåtrevolusjonen starter for alvor
Ole Salomonsen og sjefen hans, datteren Ida Salomonsen Thorrud, tror det kun er snakk om tid får elbåtrevolusjonen starter for alvor (Foto: Tomm W. Christiansen)

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.