Statsadvokaten sender derimot den delen av saken som dreier seg om bilføreren, tilbake til politiet i tettstedet Tempe for videre etterforskning, skriver Reuters.

Ifølge en foreløpig rapport fra National Transport Safety Board (NTSB) fra i fjor het det at selvkjøringssystemet «er avhengig av en oppmerksom operatør som kan ta grep hvis systemet mislykkes i å opptre slik det skal under testing».

Slet med å identifisere

I fjor sa politiet at sjåføren så på tv på telefonen like før ulykken. Hun begynte å bremse først etter at kollisjonen fant sted, og en video fra inne i bilen viser at hun så ned flere ganger før kollisjonen.

Bilen, en Volvo XC90, ble testet i Tempe da ulykken skjedde i mars i fjor. Hendelsen fant sted etter mørkets frembrudd, og kvinnen var på vei over en flerfelts vei mens hun trillet en sykkel da hun be påkjørt og døde.

I ettertid viste det seg at bilen slet med å identifisere henne som en fotgjenger.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Denne norske sporten går som en farsott i utlandet. Men hva skal den hete på engelsk?
02:37
Publisert: