Forbrukerorganisasjonen Naf og flere politiske partier mener at veiprising, det vil si at man betaler for hvor, når og hva slags bil man kjører, bør utredes.

Også Bilimportørenes Landsforening (BIL) er positiv til en slik avgiftsmodell, og har nylig fått utført en undersøkelse der nordmenn er spurt om holdingen til veiprising som fremtidens bilavgift.

Med veiprising kan man fjerne både bompenger, drivstoffavgiftene og engangsavgiften, og erstatte dem med en kilometeravgift. Avgiftene vil da være avhengig av hvor du kjører, når på døgnet du kjører og hva slags bil du kjører.

Undersøkelsen viser at 53 prosent av respondentene mener veiprising bør erstatte dagens bilavgifter. Kun åtte prosent mener det nåværende avgiftssystemet er bedre, mens 22 prosent mener veiprising ikke bør innføres av personvernhensyn.

– Jeg må innrømme at jeg er litt overrasket over at så mange er positive til veiprising. Det har ikke vært noen bred debatt om dette spørsmålet ennå, men folk virker veldig opplest på saken. Det er svært få som ikke har tatt stilling til temaet, sier Erik Andresen, direktør i Bilimportørenes Landsforening.

Fra kjøp til bruk

Undersøkelsen, som er utført av Kantar på oppdrag fra BIL, viser at over halvparten av de 1046 spurte mener veiprising bør erstatte noen eller samtlige av dagens bilavgifter.

Hvis det innføres et veiprisingssystem i Norge, mener 46 prosent at dette kun bør erstatte dagens bruksbaserte bilavgifter. 33 prosent mener veiprising også bør erstatte kjøpsavgiften slik at veiprising blir den eneste bilavgiften i fremtiden.

54 prosent mener veiprisingen bør differensieres slik at det er dyrere å kjøre i by og i rushtiden enn på landeveien, mens 27 prosent vil ha en flat sats som ikke tar hensyn til hvor og når du kjører.

– Dette må være et viktig signal til Stortinget som i februar skal vedta om veiprising skal utredes eller ikke. Spørsmålet er veldig komplisert. Derfor trenger vi en grundig utredning som får alle fakta og problemstillinger på bordet før vi tar stilling til om veiprising er morgendagens avgiftssystem, sier Andresen.

Skepsis i regjeringen

Både Arbeiderpartiet og KrF sendte i fjor høst inn forslag i Stortinget om at regjeringen skal utrede og planlegge innføring av satellittbasert veiprising i Norge til erstatning for dagens bompenger og andre bruksrelaterte avgifter. Transport og kommunikasjonskomiteen skal ta stilling til saken i midten av februar.

Morten Stordalen (Frp) er skeptisk til veiprising.
Morten Stordalen (Frp) er skeptisk til veiprising. (Foto: Terje Bendiksby/NTB Scanpix)

Foreløpig er regjeringspartiet Frp skeptisk.

– Vi er i utgangspunktet skeptisk til veiprising da vi frykter at det lett kan bli brukt til å øke avgiftsbelastningen på bilistene. Veiprising kan være svært lett å skru opp når den først er innført. Så har man også problemet med at noen vil bli nødt til å betale veiprising for å kjøre på gamle veier, som er betalt og bygget for lenge siden, og som det trolig aldri vil bli gjort større arbeid på. Veier det ikke er noen bommer på i dag. De vil med andre ord subsidiere bilister i andre, og trolig mer sentrale, strøk av landet, sier samferdselspolitisk talsmann Morten Stordalen til DN.

Han er i tillegg opptatt av problematikken rundt personvern.

– Veiprising innebærer nødvendigvis en form for overvåkning da alle biler måtte vært utstyrt med en gps som registrerte hvor man kjørte, når man kjørte og hvor langt man kjørte, sier Stordalen.

Aftenposten skrev tidligere i januar at Datatilsynet mener dette er et løsbart problem.

– Ja, vi mener utfordringen mellom veiprising og personvern kan løses, sa direktør i Datatilsynet, Bjørn Erik Thon til Aftenposten.

Veiprising er også ett av DNs ti klimatiltak fra i fjor høst.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Endelig er elbilen Audi E-tron kommet til Norge: Men hvor langt går den når det er minus 10, snø og slaps?
03:08 Min
Publisert: