I sommer kommer etter planen id. 3, Volkswagens første elbil på den nye MEB-plattformen. Bilen er en kompaktbil, som utseendemessig ikke skiller seg så mye fra den gamle traveren Golf.
Mot slutten av året kommer en modell som kan bli enda mer populær, også i det norske markedet. id. 4 er nemlig en kompakt-suv, bygget på den samme plattformen. Tidligere har Volkswagen vist konseptbilen id. Crozz, denne er nå blitt til ID.4. Dette er det helelektriske alternativet til Volkswagen Tiguan.
Volkswagen er foreløpig ganske tilbakeholdne med tekniske detaljer. Rekkevidden er kommunisert til å bli på inntil 500 kilometer. Det er med den samme batteripakke som i id. 3, med en størrelse på 80 kWh. Da er det grunn til å tro at de to mindre batteripakkene med en bruttoeffekt på 60 og 50 kWh også kommer i denne kompakt-suven. Rekkevidden på disse to vil antagelig ligge omkring 400 og 340 kilometer.
Bilen kommer i første omgang med bakhjulstrekk, men senere også med drift på alle fire. Vi anslår at rekkevidden da synker omkring ti prosent med største batteri. Bilen skal ha mulighet for både tilhengerfeste og takstativ.
I de kommende årene ønsker bilgiganten å bli verdensledende innen elektrisk mobilitet. Selskapet investerer 33 milliarder euro fordelt på hele Volkswagengruppen innen 2024, og 11 av disse milliardene er øremerket Volkswagen. Målet er nå å produsere 1,5 millioner elektriske biler innen 2025, noe som skal være betydelig mer enn tidligere planlagt.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.