– T-Roc setter en ny standard i det stadig mer populære segmentet. Funksjonaliteten, de dynamiske egenskapene og teknologien er essensen av Volkswagens gode kvaliteter, og T-Roc vil bidra til å styrke vår SUV-offensiv ytterligere, sier styreleder i Volkswagen, Dr. Herbert Diess i en pressemelding.
Den lille suven T-Roc ble onsdag avduket, og skal ifølge produsenten by på store muligheter for personalisering, avanserte førerstøttesystemer, innovative digitale løsninger og effektive drivlinjer.
Bilen er altså en lillebror til Tiguan og Touareg, derav T-en i navnet.
–T-en refererer til bilens vellykkede stamfedre, Tiguan og Touareg, som har bidratt til den nye modellens suv-dna. Den høye sittestillingen, de robuste kvalitetene og firehjulsdriftsystemet 4motion er styrker som er hentet fra de andre suv-modellene i Volkswagens portefølje. «Roc»-delen av navnet stammer fra engelske «Rock» og spiller på at modellen er posisjonert for å kombinere de robuste kvalitetene til en suv med smidigheten til en bil i kompaktklassen. T-Roc kommer til å rokke ved segmentet, sier Volkswagens utviklingssjef Frank Welsch.
Bilen er 423 centimeter lang, noe som gjør den 25 centimeter kortere enn storebror Tiguan som den deler plattform med. Likevel får T-Roc et bagasjeromsvolum på hele 445 liter, eller 1290 liter når man legger ned baksetene. Det er mer enn konkurrenten Toyota C-HR som er 13 centimeter lengre og har et bagasjerom på 377 liter. Nissan Qashqai som også ansees som en av konkurrentene har omtrent samme lengde som Toyotaen, og 430 liters bagasjerom.
Kompakt-SUV-ene blir stadig mer populære over hele verden, og det skyldes at de klarer å kombinere en høy sittestilling med kompakte dimensjoner og et dynamisk design.
– Vi vet at dette er et segment som stadig vokser i Norge, og med T-Roc har vi en modell som bør treffe markedet godt på de aller fleste punkter, sier Kai Robert Solheim, direktør for Volkswagen i Norge.
Bestselgeren i denne klassen så langt i år i Norge er Toyota C-HR med nesten 2500 registreringer, fulgt av Peugeot 3008 med nesten 1500 biler, og Nissan Qashqai med 1400 registreringer.
T-Roc introduserer en ny generasjon av det heldigitale instrumentpanelet Active Info Display, samt et stort utvalg av førerassistansesystemer. Alle modeller vil leveres med Lane Assist, Front Assist med fotgjengerovervåkning og City nødbrems samt tretthetsvarsling som overvåker sjåførens tilstand og varsler når det er på tide med en pause. Som ekstrautstyr kan man krysse av for adaptiv cruise control, blindsoneovervåkning, parkeringsassistent, lysassistent og køassistent.
Ved lansering kan T-Roc leveres med tre forskjellige drivlinjer. Minstemann med en én liters TSI-motor som yter 115 hestekrefter i kombinasjon med sekstrinns manuell girkasse og forhjulsdrift. Firehjulsdrift får man i kombinasjon med en toliters bensinmotor på 190 hestekrefter eller toliters dieselmotor på 150 hestekrefter. Begge med syvtrinns DSG automatgir. Senere kommer en 1,5-liters bensinmotor med DSG og fire- eller forhjulsdrift samt en toliters dieselmotor med 190 hestekrefter og firehjulsdrift.
–Vi har forventninger om at T-Roc vil bli like populær som storebroren Tiguan har vært i mange år, sier Solheim.
Bilen kommer til landet mot slutten av året. Prisen er ikke satt, men den bør være lavere enn konsernfetter Audi Q2 som starter i underkant av 300.000 kroner.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.
