I mars 2016 viste Volkswagen frem en takløs suv som konseptbil. Denne ble senere satt i produksjon, men med tak, som Volkswagen T-Cross.

Les DNs test av T-Cross: Den minste bukken bruse dn+

Kombinasjonen suv og kabriolet har egentlig ganske lange tradisjoner med mange eksempler fra de «originale suvene», som Jeep, Land Rover og etter hvert Suzuki.

I den senere tid er det likevel ikke akkurat vanlig at bilprodusentene varter opp med denne kombinasjonen. Inntil Range Rover Evoque plutselig kom uten tak for noen år siden. I starten av september skal også Volkswagen kaste seg inn i denne nisjen med T-Roc Cabriolet, til noe som antagelig blir en langt mer folkelig pris enn nevnte Evoque.

Les DNs test av Evoque kabriolet: I-landsproblemløsningen dn+

Bilen har et stofftak som åpnes og lukkes på ni sekunder i hastigheter opp til 30 kilometer i timen. Ellers regner vi med mye kjent både på innsiden og utsiden av bilen. Under panseret kan du velge mellom en tresylindret motor på én liter som yter 115 hestekrefter eller en litt kraftigere 1,5-liters motor som yter 150 hestekrefter.

Bilen kommer på markedet neste vår. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les DNs test av Volkswagen T-Roc: GTI i suv-drakt dn+
Volkswagen T-Roc Cabriolet.
Volkswagen T-Roc Cabriolet. (Foto: Volkswagen)