I september 2015 innrømmet den tyske bilgiganten Volkswagen at den i årevis hadde brukt programvare for å jukse med utslippsnivåene på dieselbiler.

På verdensbasis dreide det seg om rundt 11 millioner kjøretøy, hvorav i underkant av 600.000 biler i USA. Våren 2016 bekreftet Volkswagen at de ville kjøpe tilbake over 500.000 forurensende dieselbiler i USA for å få dem vekk fra veiene.

I april 2017 ble det klart at Volkswagen i tillegg måtte bla opp 4,3 milliarder dollar (33 milliarder kroner) i bøter i USA.

Kan ikke selges eller eksporteres

Siden da har Volkswagen ifølge et rettsdokument kjøpt tilbake rundt 350.000 biler, reparert og tilbakesolgt 13.000 og vraket 28.000 biler, skriver Reuters. Bilgiganten har så langt betalt 7,4 milliarder dollar (57,4 milliarder kroner) for det som trolig er verdens største bruktbilkjøp.

Volkswagen kan hverken selge eller eksportere bilene før jukseprogrammene er fjernet og bilene oppfyller kravene i regelverket. Det innebærer at bilene må lagres i mellomtiden. Reuters har nå identifisert minst 37 gigantiske parkeringsplasser rundt om i USA der det ifølge rettsdokumentet per i dag står parkert 294.000 biler. En av de største parkeringsplassene er i Mojaveørkenen i Victorville i California, som er den tørreste ørkenen i Nord-Amerika.

«Midlertidig basis»

Hvor mange av de 294.000 bilene som noensinne vil komme tilbake på veiene, er høyst usikkert. Bilene mister selvfølgelig verdi for hver dag de støver ned i ørkenen eller på andre parkeringsplasser, samtidig som det er både dyrt og krevende å reparere bilene slik at de tilfredsstiller myndighetenes krav.

– Disse bilene blir lagret på midlertidig basis og rutinemessig vedlikeholdt for å sikre deres langsiktige funksjonalitet og kvalitet, sier Volkswagens talsperson i USA, Jeannine Ginivan, til Reuters.

Det er nøyaktig samme formulering som hun brukte overfor Car and Driver for ett år siden, om de den gang rundt 200.000 lagrede bilene.

Totalt kan dieselskandalen ifølge Reuters komme til å koste Volkswagen over 25 milliarder dollar (194 milliarder kroner) i USA alene.(Vilkår)

– Rart det er lov på norske veier
Vi har testet det råeste på suv-fronten fra Mercedes-AMG: GLC 63s Coupe.
02:12
Publisert: