I februar lanserte Volvo sin abonnementsløsning Care by Volvo for én modell: XC40 plugin hybrid. Siden har hver femte kunde valgt å abonnere på bilen, fremfor å kjøpe eller lease den.

– Vi har bare holdt på i to måneder og samfunnet står midt i en koronakrise, så det er vanskelig å sammenligne perioden vi er inne i med en normaltid, men om vi ser like sterke tall på alle de andre modellene også over tid, vil det være en positiv overraskelse. Den beste referansen for oss er Volvo i Tyskland som har holdt på lengre enn oss, og der var seks prosent av totalsalget bilabonnement etter deres første år i drift, sier informasjonssjef i Volvo Cars Norge, Erik Trosby til DN.

Som DN skrev tidligere i mars, har abonnementsløsningene til Imove og Fleks opplevd økt interesse etter koronakrisen og større usikkerhet preger bilmarkedet.

Volvos erfaring er også at de tiltrekker seg helt nye kunder.

– Trenden så langt er at vi helt klart får en høyere andel nye kunder til Volvo gjennom abonnement, sammenlignet med andre typer finansiering. Volvo har tradisjonelt sett veldig høy lojalitet, men lav nyrekruttering, sammenlignet med andre merker, sier Trosby.

Yngre kunder

To måneder etter lansering har Volvo fått flere nye abonnenter og 50 prosent av abonnentene har ikke eid en Volvo tidligere. I tillegg er snittalderen til Care by Volvo-kunden syv år yngre enn den vanlige Volvo-kunden.

Ifølge Gallups bilundersøkelse i 2018 har Volvo en nyrekruttering på 37 prosent.

– At vi med Care by Volvo har oppnådd 50 prosent nyrekruttering så langt, og så høyt som 80 prosent i den første hele måneden, tolker vi som at abonnement vil være en viktig satsing for å tiltrekke oss nye kundegrupper, sier Trosby.

Han vil ikke si noe om salgstallene, men hittil i år viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken at det er registrert 237 nye ladbare hybridversjoner av Volvo XC40, men det er før abonnementsordningen er satt i gang.

Utvider med elbil

Tjenesten ble allerede i 2018 lansert som en pilotversjon i Norge og fikk raskt over 120 kunder. Ikke før i februar i år ble Care by Volvo lansert for fullt.

Nå åpner bilprodusenten opp for å abonnere på flere modeller fra merket, men utelukkende helelektriske biler eller ladbare hybrider. Man kan abonnere på suvene XC40, XC60 og XC90, samt stasjonsvognene V60 og V90. Den nye helelektriske versjonen av XC40 er også blant modellene du nå kan betale en fast månedspris på 8490 kroner for å abonnere på.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.