Volvo C40 Recharge er merkets første modell som kun blir tilgjengelig som elbil. Bilen er bygget på samme plattform som XC40, som i fjor høst kom i helelektrisk versjon. Men den finnes også som ladbar hybrid og med bensinmotor.

– C40 Recharge leverer mange av de egenskapene norske kunder ønsker seg og har en spennende design. Det er en høyreist crossover med god rekkevidde, masse kraft, firehjulsdrift, høy bakkeklaring, infotainment fra Google og mulighet for hengerfeste, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Arkitekturen på C40 Recharge er den samme som XC40, med to motorer, en foran og en bak, og kommer med firehjulsdrift som standard. Samlet effekt på de to motorene er 408 hestekrefter og et dreiemoment på 660 Nm. Null til 100 km/t gjør den på 4,9 sekunder. Toppfarten til C40 er begrenset til 180 km/t. Ytelsene er altså helt identiske med XC40.

Batteriet er også det samme, på 78 kWh med en foreløpig estimert rekkevidde på over 420 kilometer. Bilen kan hurtiglades på opptil 150 kW, og tilhengervekten er oppgitt til 1800 kilo.

Som en sportback

Utseendemessig er det lettest å sammenligne C40 med Audis Sportback-versjoner, altså en suv med en bakende med coupe-form. Innvendig blir dette den første Volvo-modellen som selges uten skinn i seter eller inntrekk.

Akkurat som i XC40 er infotainmentsystemet utviklet sammen med Google og basert på Android Automotive.

Volvo C40 Recharge har en særegen bakende.
Volvo C40 Recharge har en særegen bakende. (Foto: Volvo)

Kun nettkjøp

Bilen blir kun mulig å kjøpe via internett, eller å abonnere på via Volvos egen tjeneste Care by Volvo. Bilen kommer i et begrenset antall utstyrsvarianter for at det skal blir enklere å bestille.

Salgsstart for C40 Recharge er planlagt til sommeren 2021, og de første bilene leveres til Norge i fjerde kvartal 2021.

Volvo ser åpenbart muligheter for å holde på kundene lenger, for når de kjøper C40 online vil kjøpet inkludere en pakke med ting som service, garanti, veihjelp, i tillegg til forsikring.

Flere elbiler på vei

Volvo skal lansere flere nye elbiler de kommende årene, og har enda flere biler planlagt i perioden 2025–2030. Allerede i 2025 er Volvo Cars’ målsetning at halvparten av det globale salget skal bestå av helelektriske biler, mens resten skal være hybrider. Innen 2030 planlegger Volvo for at alle bilene selskapet selger skal være helelektriske og at Volvo med det skal være et rent elbilmerke. Neste planlagte modellansering er neste generasjon XC90, som vil komme i en helelektrisk utgave.

– C40 Recharge representerer fremtiden til Volvo og viser hvilken retning vi skal. Den er helelektrisk, skal selges online med nyttige tilleggstjenester og skal være tilgjengelig for rask levering. Det har aldri vært mer attraktivt å kjøre en ny Volvo, sier Henrik Green, teknologidirektør i Volvo Cars.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Denne bilen er viktigere enn T-Forden
Den norske Ford-sjefen klargjør viktigheten av elbilen Ford Mustang Mach-E. DN har testet.
05:46
Publisert: