Göteborg, Sverige: – Nei, jeg skal ikke starte med taxikjøring. Det var min første jobb. Men dette får vi se i fremtiden, selv om det kanskje ikke blir så futuristisk som dette, sa Volvos toppsjef Håkan Samuelsson etter å ha presentert fremtidsbilen 360c.

En visjon av fremtidens selvkjørende bil som etter Volvos syn blir en helhetlig, autonom, elektrisk, oppkoblet og trygg reiseopplevelse. Ifølge den svenske bilprodusenten kan den åpne nye vekstmarkeder for Volvo, for eksempel som et alternativ til innenriksfly.

– Bransjen kommer til å forandre seg i årene som kommer, og Volvo skal lede denne utviklingen. Autonom kjøring lar oss ta det neste store steget innenfor sikkerhet, men vil også åpne opp for nye og spennende forretningsmodeller, og la folk bruke tiden i bilen på det de ønsker å gjøre, sa Samuelsson.

Ikke helt som en Amazon, men det er en Volvo.
Ikke helt som en Amazon, men det er en Volvo. (Foto: Embret Sæter)

I bilen er rattet fjernet, en elmotor er drivkilde og man slipper å plassere passasjerene på to eller tre seterader.

– Innenlandsfly høres bra ut på papiret, men er det egentlig ikke. 360c representerer en helt ny strategi for reiselivsbransjen. I sovekupeen kan du nyte førsteklasses komfort og en fredelig reise over natten, og våkne opp uthvilt til reisemålet. Dette kan sette oss i stand til å konkurrere med verdens ledende flyprodusenter, sier Mårten Levenstam, Senior Vice president for Corporate Strategy hos Volvo Cars.

I et eget sovemiljø som gir inntrykk av å sitte på en av de bedre klassene på et langdistansefly, har Volvos sikkerhetsingeniører skapt et spesielt sikkerhetsteppe som skal fungere akkurat som trepunktsbeltet, men er tilpasset for å passe på mennesker som ligger mens de reiser.

Robin Page, Volvos sjefdesigner og sikkerhetsekspert Lotta Jakobsson viser frem et sikkerhetsteppe som er under utvikling.
Robin Page, Volvos sjefdesigner og sikkerhetsekspert Lotta Jakobsson viser frem et sikkerhetsteppe som er under utvikling. (Foto: Embret Sæter)

Vil skape bilspråk

Volvo lever godt av sitt image som det tryggeste bilvalget, og det er en strategi merket har jobbet for lenge, med mange nye innovasjoner innen området i mange år. Med den nye selvkjørende konseptbilen 360c prøver Volvo å lage en universell sikkerhetsstandard for selvkjørende biler, og hvordan de kommuniserer med omverdenen.

Med en lavfrekvent lyd, våkner bilen til liv. Deretter gjør den deg oppmerksom på at den har sett deg, en slags pustelyd og en pulserende lysstripe skal vise at bilen ikke kommer til å hoppe frem. Deretter går lyset over til en turkis farge, for å indikere at dette er en selvkjørende bil.

– Den skal basere seg på kinematisk kroppsspråk. Det er universelt og automatisk, så alle skal forstå det, sier sikkerhetsekspert Mikael Jung Aust.

Selv om det har vært stille lenge fra Volvos selvkjørende biler, hevder bilprodusenten at teknologien har potensial til å sørge for den mest betydelige forbedringen av trafikksikkerheten siden trepunkts-sikkerhetsbeltet kom i 1959, selvsagt oppfunnet av Volvo.

Systemet omfatter utvendige lyder, farger, symboler og bevegelser samt kombinasjoner av disse verktøyene for å kommunisere bilens hensikter til andre trafikanter.

Internt kaller Volvo bilen «den vennlige kjempen». Bilen er omtrent på størrelse med dagens XC90.
Internt kaller Volvo bilen «den vennlige kjempen». Bilen er omtrent på størrelse med dagens XC90. (Foto: Embret Sæter)

– Vi er overbevist om at denne kommunikasjonsmetoden bør være en universell standard, slik at alle trafikanter enkelt kan kommunisere med en selvkjørende bil, uansett hvilken produsent som har bygget den. For å unngå mulig forvirring er det imidlertid også viktig at vi ikke instruerer andre om hva de nå skal foreta seg. Forskningen vår viser at dette er den sikreste måten for fullstendig selvkjørende biler å kommunisere med andre trafikanter på, sier Malin Ekholm, Vice president ved Volvo Cars Safety Centre.

Systemet vil ikke bli å finne på Volvos kommende elbil.

– Jeg skjønner hva du mener, men dette indikerer at bilen er helt selvkjørende. Man skal ikke bli i tvil om hvem man kan stole på, sier Ekholm til DN.

360c-konseptet er Volvos invitasjon til andre aktører for å utvikle et språk eller en måte å kommunisere mellom biler og andre trafikanter.

Hvordan et slikt bilkonsept kan fungere på norske veier, er det ingen som snakker om, men det er lett å forestille seg at det vile være en behagelig måte å komme seg fra Oslo til Hemsedal i helgene. Det er for øvrig en elektrisk bil, selvsagt, uten at det ble sagt noe mer om det.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.