Mange svensker reagerte negativt da Volvo personvogner (Volvo Cars) ble solgt fra bilgiganten Ford til kinesiske Geely i 2010. Frykten var at «Kina-kvalitet» ville ødelegge varemerket «Volvo» og det gode ryktet som en solid og trygg bil.

Men i stedet for å utnytte selskapet og varemerket, pumpet Geely inn milliarder til utvikling slik at Volvo fikk fart på seg. I 2013 ble det meldt om kraftig vekst for Volvo – særlig i Kina.

Samme år fikk Volvo også grønt lys til å starte produksjon av personbiler på egen fabrikk i Kina.

Og skal man tro Volvos designsjef Robin Page har dette vært svært vellykket. Han mener fabrikken i Kina slår alle de andre Volvo-fabrikkene når det gjelder det å lage biler.

– Alle var bekymret for kvaliteten, men når de (den kinesiske fabrikken, red.) begynte å bygge så var kvaliteten til og med høyere enn den i Europa, sier Page til australske Go Auto.

Ikke lenger bekymret

Ifølge Volvos designsjef er grunnen til den gode kvaliteten ved fabrikken i Chengdu i Kina at de stoler mindre på automatisering og at de har lavere toleranse for feil.

– For å være ærlig med deg, hvis du snakker med (de europeiske) produksjonsarbeiderne, så er det innført så mye automatisering at de ikke har så stor mulighet til å foreta manuelle justeringer, sier Page til Go Auto.

Det er ingen store forskjeller, ifølge Page, men hvis man vil gjøre en poeng-vurdering og ta et gjennomsnitt, så er de veldig dyktige i Kina.

– Så nå for tiden er vi ikke bekymret, sier Page til det australske nettstedet.

Per i dag har Volvo Cars bilfabrikker i Sverige, Belgia og Kina. Men til sommeren åpner Volvo sin første fabrikk i USA.(Vilkår)

Denne skal hente V70-kundene tilbake til Volvo
Volvo V60 er neste modell i Volvos fornyelse. Bilen kommer som avgiftsvennlig ladbar hybrid.
00:46 Min
Publisert: