– Vi er en stabil arrangør, både på det økonomiske og andre aspekter, men har merket blant annet de siste årenes forhold mellom norsk valuta og en del av de sentrale internasjonale valutaene, sier pr-sjef Jonas Prangerød i Øyafestivalen.
Øyafestivalen økte i 2017 salgsinntektene, men driftsresultatet endte på 1,9 millioner mot 3,6 millioner i 2016. Prangerød sier deler av resultatnedgangen må knyttes til valutaendringer.
– Vi handler med utenlandsk valuta, spesielt dollar med amerikanske artister og pund når det gjelder europeiske artister. Vi har i mange år hatt en del valuta i reserve, men forholdet mellom krone og dollar det siste året har gjort at det er mer kostbart for oss selv om artistene ikke krever mer penger, sier Prangerød.
Merker lite til nyetableringer
Prangerød understreker at omstendighetene ikke har påvirket programmet til Øyafestivalen.
– Fjorårets festival er den som har solgt ut raskest siden vi flyttet til Tøyenparken, og det tar vi som en bekreftelse fra publikum på at programmet er godt. Jeg synes vi fortsetter å klare og lage sterke festivaler, men det krever litt mer grubling fra vår side i arbeidsprosessen.
Festivalen merker ifølge pr-sjefen heller ikke noe til økt konkurranse fra nyetableringene i festivalmarkedet.
– Vi har drevet med dette i 20 års tid. I løpet av den perioden har det vært store variasjoner i de andre aktørene, men jeg vil si at det er oss og noen få andre som jobber såpass mye med ny, utenlandsk musikk og store internasjonale navn, sier han, og legger til at det også er et mål å fremme ny, norsk musikk.
I fjor kunne Øyafestivalen skilte med navn som Lana del Rey, Migos, Sigrid, Daniel Kvammen, Pixies og The Shins.
– Den variasjonen og bredden vi har er det ikke mange som kan vise til, sier Prangerød.
Optimistisk for 2018
Torsdag 9. august er det igjen klart for musikkfestival i Tøyenparken. Prangerød har troen på et sterkt år.
– Vår forventning er alltid at vi skal overgå oss selv, og vi har selvsagt et mål om å fortsette å gå i pluss, sier Prangerød.
Han tror Øya viser seg levedyktig gjennom årene på grunn av stabilitet både på forretningssiden og på det kunstneriske.
– Vi er flinke til å ikke bruke penger vi ikke har eller vil tjene inn, samtidig som vi jobber hardt med å sette sammen et program vi selv hadde likt å få oppleve.
Årets festival er så å si utsolgt alle dagene, og Prangerød tror det er et godt grunnlag for å kunne levere gode resultater.
– Opprigg begynner allerede neste uke, og vi gleder oss til ny festival, sier han.(Vilkår)