Det har ikke gått den svenske klesgiganten H&Ms vei den siste tiden.

Medio desember la selskapet frem skuffende salgstall, og aksjekursen stupte på børsen. Siste måned er kursen ned rundt 18 prosent.

Nylig ble det også kjent at en stor japansk konkurrent forbereder etablering i Sverige.

Tidligere har H&M blitt kritisert for at arbeiderne som syr selskapets skjorter i Bangladesh ikke har en levelig lønn.

Nå får H&M nok en gang et negativt søkelys rettet mot seg. Denne gangen gjelder det selskapets markedsføring.

Det som har opprørt mange er et bilde av en svart gutt med en hettegenser med teksten «the coolest monkey in the jungle». Det har blant annet resultert i at den kanadiske artisten Abel Tesfaye, bedre kjent som Weeknd, bryter alt samarbeid med H&M, skriver Business Insider.

Angrer og beklager

Artisten skriver på Twitter at han våknet opp både sjokkert og brydd over bildet. Weeknd skulle ha lansert to kolleksjoner i samarbeid med H&M, men dette blir det nå ikke noe av.

Men Weeknd er ikke alene om å reagere. I sosiale medier har H&M fått gjennomgå, og mange har reagert sterkt på annonsen og anklaget klesgiganten for å benytte en rasistisk stereotyp.

Etter all kritikken valgte H&M å fjerne annonsen i alle kanaler og be om unnskyldning.

– Vi forstår at mange er opprørte over bildet. Vi som jobber hos H&M kan ikke annet enn å være enig. Vi er dypt angrende over at bildet ble tatt …», skriver selskapet i en kommentar til Business Insider.

H&M opplyser også at selskapet i går besluttet å trekke tilbake genseren fra alle markedene der den har vært for salg.(Vilkår)

Fem kontroversielle youtube-stjerner
YouTube-stjernen Logan Paul beklager at han la ut en video av et japansk selvmordsoffer. Filmen ble sett seks millioner ganger før den ble slettet.
01:33
Publisert: