– Vi er kjempefornøyde med å ha fått til en ryddig avslutning på en prosess som har vart i nesten ti år. Nå har vi masterrettighetene til all musikk vi noensinne har gitt ut. Jeg føler meg fri, sier Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid i Karpe til DN.
Karpe, Norges mest kjente rapduo, får kontroll over sine fire første plater.
Duoen kjøper masterrettighetene fra sitt gamle plateselskape, Cosmos, for en ukjent sum. DN vet at det i vår lå et tilbud på bordet som ville latt Karpe kjøpe katalogen sin for mellom to og tre millioner kroner. Avtalen setter også en strek over alle krav og anklager partene måtte ha mot hverandre.
Handelen setter strek over en mer enn ti år lang konflikt, hvor Karpe i februar brukt sitt seneste album til å angripe Cosmos' gamle norgessjef.
Samtidig hyret duoen en ny advokat og kom med anklager om feil i utbetalinger fra plateselskapet og penger på avveier.
Cosmos avviste anklagene og mente Karpe forsøkte å tvinge til seg rettighetene.
Som en konsekvens av konflikten har utbetalingene fra radio for platene vært frosset. I tillegg la Karpe ut kopier av utgivelsene på Spotify, i konkurranse med Cosmos.
Glade for at tvisten er løst
Forhandlingene har foregått over flere år før partene nå er blitt enige.
– Vi er kommet til en enighet. Det er vi glad for, sier Cosmos' advokat, Jan Morten Evertsen i advokatfirmaet Ræder.
– Vi er naturligvis glade for at tvisten nå er løst, at masterne nå er eid fullt og helt av artistene og at de nå kan ha fullt fokus på det de skal drive med. Vi har opplevd prosessen som løsningsorientert og partene er enige om at det er sånn cirka det som skal sies om denne saken, sier Karpes advokat, Stine Helén Pettersen i advokatfirmaet Bing Hodneland.
Sikrer seg pengestrømmen
De fire platene er ep-en «Glasskår» (2004) samt albumene «Rett fra hjertet» (2006), «Fire Vegger» (2008) og «Aldri solgt en løgn» (2010).
Å eie masterrettighetene kan være viktig for en artist av flere grunner: Det sikrer en større andel av inntektene platene fortsatt spiller inn på strømmetjenester. For hver enkelt låt kan dette være småpenger, men for artister med omfattende kataloger, kan den samlede pengestrømmen bli betydelig.
I tillegg gir det å eie rettighetene større frihet i forvaltningen av katalogen. Vil man for eksempel sette sammen et samlealbum, er man avhengig av godkjennelse fra mastereieren av hver sang.
Historisk endring
Tradisjonelt har kostnadene med å spille inn et album vært så store at platekontrakter nærmest alltid innebar at plateselskapet, og ikke artisten, fikk masterrettighetene.
I dag kan et album spilles inn på en datamaskin fra soverommet, noe som har gjort det mulig for flere artister å eie masterrettighetene selv.
En rekke store artister, som Taylor Swift, har kjempet innbitte kamper for å få kontroll over sin egen katalog. Mest kjent er kanskje den årelange konflikten mellom Prince og plateselskapet Warner, hvor Prince på et tidspunkt forandret navnet sitt til et abstrakt symbolet for kjærlighet i et forsøk på å komme seg ut av kontrakten med Warner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.