– 2016 var et spesielt år. Både for oss og hele bransjen, sier daglig leder Bjørnar Paulsen i Atomic Soul Booking.
DN har sett på regnskapene til Norges seks største artistbookingbyråer for 2016, som vitner om en bransje i stor vekst. Til sammen omsatte selskapene for nærmere 767 millioner kroner, en økning på over 214 millioner kroner fra 2015.
Størst vekst sto det helnorske Atomic Soul-konsernet for, som økte omsetningen med over 80 millioner fordelt på to selskaper rettet mot henholdsvis det norske og internasjonale artistmarkedet – Atomic Soul Booking as og Friction as.
Den norske avdelingen av verdens største konsertarrangør, Live Nation Norway, omsatte for over 260 millioner kroner i fjor, en økning på 22 prosent fra 2015. I tillegg kommer en omsetning på 69 millioner kroner fra datterselskapet Timeout Agency, som opererer i det norske artistmarkedet.
– 2016 var et av de beste årene vi har hatt noensinne, tror jeg, sier styremedlem og promotør Rune Lem i Live Nation.
Artistavhengig bunnlinje
I 2016 var et stort antall artister på turné. Det er en viktig forutsetning for bransjen, påpeker Lem i Live Nation.
– Vi kan ikke lage artister. Vår bunnlinje er alltid avhengig av hvilke artister som er på turné et gitt år. Fjoråret var et veldig bra år for oss, sier han.
Gjennom sitt amerikanske moderselskap har Live Nation Norway tilgang til noen av verdens største artister. I løpet av 2016 sørget selskapet for at stjerner som Bruce Springsteen, Rihanna, Adele, Elton John, Mariah Carey og Iron Maiden tok turen til Norge.
Samarbeidspartner Bergen Live arrangerte i fjor konsert med blant annet Paul McCartney, og bokførte en omsetningsvekst på over 30 millioner kroner.
Tøffere uten globalt nettverk
Atomic Soul, som ikke er del av et større globalt selskap, er i større grad enn konkurrentene avhengig av å selv ta kontakt med artister og skape et eget produkt, forklarer daglig leder i Friction as, Mark Vaughan.
– Vi er selvfølgelig prisgitt hvilke artister som turnerer i USA og Storbritannia, men som et mindre, uavhengig bookingbyrå er vi nødt til å være kreative. Derfor prøver vi å ta kontakt med artistene for å skape et eget produkt. I fjor fikk vi blant annet Kraftwerk til Operaen selv om de ikke turnerte, sier han.
I fjor hadde Friction artister som Justin Bieber, Ellie Goulding og Shawn Mendes på Norgesbesøk, og økte omsetningen med 64 millioner kroner.
For byråene orientert mot det norske artistmarkedet er det viktig å legge detaljerte turnéplaner årevis i forkant, sier daglig leder Thomas Olavsen i Timeout, med artister som Astrid S og Karpe Diem i stallen.
– Det sier seg selv at man ikke kan turnere like mye hvert år. Apparatet rundt artisten – som regel management, plateselskapet og vi – er med på å legge en langsiktig plan som gir artisten en bærekraftig karriere, sier Olavsen.
Bergensbaserte Stageway Talent opererer også hovedsakelig med norske artister. De økte inntektene med nesten 35 millioner kroner fra 2016 til 2015.
Små marginer
Selv om både omsetning og resultat vokser i alle selskapene, er små driftsmarginer en gjenganger for aktørene i konsertbransjen. Store produksjoner med verdensstjerner på besøk gir nødvendigvis store kostnader.
– Vekst og kostnader holder hverandre i hendene. Man må ha kapasitet til å takle flere og større produksjoner. Selv har vi økt kraftig i antall ansatte de siste årene. Nå er vi vel ti stykker her. Større kontorer og flere ansatte er der kostnadene våre ligger, sier Bjørnar Paulsen i Atomic Soul Booking.
For bookingbyråene handler det om å drive sunt på de marginene som er, og holde kostnadene nede, sier Nes i Bergen Live. Blant annet gjennom kontinuerlig produksjon.
– På tross av høy omsetning, er resultatene jevnt over lave i bransjen, sier han.
– 2017 ser faktisk ut til å bli et enda bedre år enn 2016 for vår del.(Vilkår)