Det er nye tider i bransjen, når selv et av våre trausteste og mest tradisjonsrike rock’n’roll-band kommer med overraskende albumslipp, i beste Beyoncé og Juice WRLD-stil. Fredag kom DumDum Boys ellevte album «Armer og Bein» plutselig ut i landets gjenværende platebutikker og alskens spillelistehavner på din håndholdte.

DumDum Boys slik de fremstår på albumets cover.
DumDum Boys slik de fremstår på albumets cover. (Foto: Tegning: Marco Wagner)

Bandet har opplevd mye medgang og mye motgang siden midten av 80-tallet, men der de en lang periode sto i fare for å havne i den fryktede «hasbeen»-kategorien, har de i senere år blitt et av landets mest solide liveattraksjoner, en garantist for at folk faktisk gidder kjøpe billett til landets tusen festivalscener, og det er utrolig nok en følelse av et her-og-nå-band, mer enn at publikum bare skal gjenoppleve den berusende frihetsfølelsen fra studietiden, før håret og klærne og resten ble så fornuftig. Men hovedvekt ligger utvilsomt på klassisk materiale, og det er gått hele seks år siden forrige gang bandet utga et studioalbum med nytt originalmateriale.

Det er vanskelig å si at bandet revolusjonerer sitt sound på «Armer og Bein», eller at alle disse låtene vil få permanent plass på settlistene, men det er riktig å si at de styrker mye av det som er bra med det nær sagt patenterte lydbildet og mjukt karslige materialet. Det er solid.

Bandet er en skikkelig bande som gjerne liker å jobbe i en lukket gruppe, drevet av bandets langvarige manager Steinar Vikan med hardt og dyktig håndlag. Men noen ganger slippes det inn et nytt menneske i hundegården, og den heldige/uheldige denne gangen er Martin Horntveth, kjent som sentralt medlem i Jaga Jazzist, som norske trommeslageres uoffisielle unge høvding og talsmann, og som filmmusikkomponist.

Det han har gjort som produsent her har ikke vært å legge til en teskje jazz i miksen. Mange band trenger å røskes opp i for å utløse kreativt potensial som har størknet inn, men Horntveth hjelper dem snarere å aksentuere det som er viktig og særegent og allerede ligger der. De har brukt noen år i studio denne gangen, uten at det preges av perfeksjonisme av den grunn.

Jeg skjønte det ikke helt i 1988 hvor forankret i gammelrock bandet er, men Aerosmith og Rolling Stones siver ut av stoffet deres, spesielt i det beintøffe åpningskuttet «Lange Dager», en låt som har akkurat passe tempo. Her skinner også munnspillfantast og bluesbibliotekar Richard Gjems som gjest på sitt favorittinstrument. Kjartan Kristiansen er kanskje mest kjent for sine tekster, men han klarer også ofte å spa opp noen minneverdige riff på Mosrite-gitaren sin.

Litt mer poporientering finnes i ba-ba-ba-låter som «Champagne På Senga», og «Supernova», en låt om forhold som forvitrer og fortapte mennesker som trenger gin og sminke for å fremstå som blide. Låtskriver Kristiansen har sikkert møtt noen slike i sin tid.

Stones-disco og danserock slik bandet fremviser på «Full Fyr» får dessverre ikke tempen opp, det sender lyktestrålen mot det latent sidrumpa preget i bandets sene periode. Fuzzbass og indie-AC/DC-vibben i «Frem Fra Glemselen» frembringer også små gjesp i alle fall hos denne lytter, men det er heldigvis få av disse kroppslydene. Vi må til bassist Aslak Dørum for å finne platens to fineste og nødvendige roliglåter, «Den Perfekte Storm», og toppnoteringen i avsluttende «Tilgi oss aldri». Disse to er produsert av veteran Yngve Sæthre, kan det være slik at de følte at de trengte noen ballader, og fikk fikset det på tampen? Man kan undres. DumDum Boys kommer uansett ut av sitt ellevte albumeventyr med en gråglinsende verdighet i behold.

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

– Jeg vil ikke snakke om den saken der
Nkom-direktør vil ikke kommentere strid om radioantenne etter dab-møte.
01:46