– Jeg er nervøs, men har gledet meg lenge. Det kan være internasjonale bookingagenter i publikum, og jeg vil jo imponere de. Jeg vil imponere alle, sier Hannah Emilie Grung.

17-åringen, som går under artistnavnet Halie, er allerede spådd å kunne hevde seg i minst nordisk popverden, og trolig også utenfor.

DN møtte en spent Grung i forkant av opptredenen på Øyafestivalen fredag kveld. Konserten er én av 20 konserter den unge artisten gjør i sommer. I dagene før konserten har Grungs manager brukt tiden godt ved å møte internasjonale agenter, bookere og promotører på Øya International, en møteplass for bransjen midt under festivalen.

Ifølge tall fra rapporten «Kunst i tall» utgjorde eksport av norsk musikk 316 millioner kroner i 2016, en vekst på fem prosent fra året før. Bransjefolk DN har snakket med spår vekst for både 2017 og 2018. Grunnen er at flere norske artister gjør det skarpt i utlandet for tiden, som blant annet Kygo, Alan Walker, Sigrid og Marcus og Martinus.

«Hva er vitsen ellers?»

– Dette er en av de største konsertene jeg har gjort. Men både store og små konserter kan føre til nye muligheter, sier Grung.

I februar spilte hun på Skavlan etter å ha blitt oppdaget av en bookingagent på en svensk festival.

– Drømmen er å gjøre konserter i utlandet. Det å reise, oppleve nye kulturer, og få musikken ut til flere folk virker så utrolig kult. Man må tenke stort, hva er vitsen ellers, smiler Grung.

Bruker festivaler som plattform til utlandet

– Det er to ting som er viktig for å lykkes: hardt arbeid og nettverk.

Det sier Lennea Lyssand (26) fra Halies management, Made. De siste dagene har manageren deltatt på «speed meetings» på Øya International, som er superraske møter med tilreisende bransjefolk hvor hun selger inn Halie. Lyssand var også spent da DN møtte henne like før møtemaratonet. Men det tar ikke lang tid før praten går løst blant de mange deltagerne. Noen viser også frem plater eller spiller av musikk for hverandre.

Lennea Lyssand fra Made Management deltar på Øyafestivalens bransjeprogram for å knytte kontakter i den internasjonale musikkbransjen. Her på «speedmeeting» under festivalens første dag.
Lennea Lyssand fra Made Management deltar på Øyafestivalens bransjeprogram for å knytte kontakter i den internasjonale musikkbransjen. Her på «speedmeeting» under festivalens første dag. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

– Vi sosialiserer, har det gøy og utveksler erfaringer. Man signerer nok ikke avtaler her og nå, men jeg håper å skaffe kontakter som kan være til nytte for Halie utenfor Norge, sier Lyssand.

Lyssand forteller at konserter er en veldig viktig arena for å skape internasjonal oppmerksomhet rundt en artist.

– En festival i Sverige ble Halies åpning mot utlandet. Etter den ble hun invitert til Skavlan, og hun signerte en avtale med publishingselskapet Sony ATV, som har nettverk over hele verden, sier Lyssand.

Lyssand forteller at Halie ennå ikke har gjort noen turné i utlandet.

– Vi fokuserer på å bygge henne som artist stein for stein. Hun er ennå veldig ung, og vi har det ikke travelt med å sende henne ut, sier Lyssand.

Får tilskudd til nettverksbygging

Budsjettet til bransjetreffet Øya International er på omtrent 850.000 kroner, som dekker de internasjonale agentenes reise og opphold, og alt de opplever i Oslo, som kombinerer møter, mat, mingling og turisme. Det er tilskudd fra blant annet Visit Oslo, Kulturdepartementet og Utenriksdepartementet som gjør det mulig.

– Øya International er en effektiv og ressurssmart måte å vise oss frem internasjonalt, sier Kathrine Synnes Finnskog fra Music Norway, som er blant arrangørene av bransjetreffet.

Kathrine Synnes Finnskog fra Music Norway på bransjetreff under Øyafestivalen, her foran en gammel campingvogn som for anledningen fungerer som Music Norways kontor. Campingvognen tilhørte tidligere Eldar Vågan.
Kathrine Synnes Finnskog fra Music Norway på bransjetreff under Øyafestivalen, her foran en gammel campingvogn som for anledningen fungerer som Music Norways kontor. Campingvognen tilhørte tidligere Eldar Vågan. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

Hun sier arrangementet satser på nettverksbygging som et langsiktig virkemiddel, og at det ikke først og fremst er lagt opp for å inngå samarbeidsavtaler på stedet.

– Samtidig skal de internasjonale delegatene være reelle kjøpere, mens de norske delegatene er selgere, sier Finnskog.

Førsteamanuensis Arnt Maasø ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo sier det er vanskelig å anslå hvilke reelle verdier som kan oppstå gjennom bransjetreff som Øya International, men han tror det er verdifullt.

– Kontakter er viktig, og ikke minst kunnskap om internasjonale markeder. Selv om det er en global musikkverden, fungerer markeder på ulikt vis, og man må ha kjennskap til de ulike mekanismene og aktørene for å kunne lansere en artist i dette markedet, sier Maasø.

Tror på økt eksport

Også Kathrine Synnes Finnskog har stor tro på at tallene for 2017, som blir klare i desember, vil vise vekst for norsk musikkeksport.

– Vi har suksesser som Alan Walker og Kygo, samt at det er enda flere produsenter og låtskrivere som gjør det bra. Det er veldig gøy er å se hvordan vi nå også slår mer gjennom internasjonalt innenfor popsegmentet, med satsinger som Sigrid og Marcus og Martinus, sier hun.

Slik finner han den neste norske verdensstjernen
Utenlandske musikkpromotører jobber backstage på Øya for å finne den neste store stjernen de kan sette på sin egen scene.
01:59
Publisert:

Leter etter nye, norske talenter

På sikt er drømmen at Halie skal markere seg som popartist i Norge og Europa. Det bergensbaserte managementbyrået representerer også artistnavn med noe forsprang, som Sigrid og Aurora. Det har hatt positive ringvirkninger.

– Vi er nok i en privilegert posisjon fordi vi har de i managementet. Folk blir nysgjerrige på hvem andre vi jobber med. Aurora og Sigrid har gjort at mange retter blikket mot Norge.

Det bekrefter Dan Roberts, som jobber som konsertpromotør i det London-baserte bookingselskapet DHP Family.

Dan Roberts er konsertpromotør i London-baserte DHP Family. Han håper hans tilstedeværelse på Øya International gjør at han kan være først ute til å oppdage nye, norske talenter.
Dan Roberts er konsertpromotør i London-baserte DHP Family. Han håper hans tilstedeværelse på Øya International gjør at han kan være først ute til å oppdage nye, norske talenter. (Foto: Skjalg Bøhmer Vold)

– Norge er kjent for popmusikken, og har fantastiske artister som Aurora og Sigrid. Men det er viktig å vise frem bredden i norsk musikk, og her gjør Music Norway og Øya en viktig jobb, sier Roberts.

Han forteller at han er på Øya med håp om å finne nye, norske talenter som kan være aktuelle for scener og festivaler i England.

– Det er mye bra på gang i Norge. Boy Pablo gjør allerede mye spennende i utlandet, og Girl in Red er definitivt noen jeg ville jobbet med. Og så er Fieh utrolig kult, sier Roberts.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Han har brukt 0,3 mm av Mjøsa for å berge avlingen
Grønnsaksbonde Per Odd Gjestvang fra Vang gård på Toten har berget deler av avlingen i ekstremtørken ved å pumpe opp vann fra Mjøsa.
01:46
Publisert: