Kulturministeren spør i sin kronikk følgende spørsmål: «Hvordan kan vi bidra til at et bredt mangfold av norsk musikk når ut til flere, særlig dagens barn og unge? med svaret: Det er en utfordring vi må jobbe sammen for å løse.»

Som manager for en av Norges største artister, Astrid S, ønsker jeg å belyse hva denne utfordringen består av.

Min første sjef sa en gang til meg, du må aldri «kjøpe» ditt eget presseskriv.

I 2019 tror jeg det er viktig at presseskrivet om norsk musikkbransje legges i skuffen og vi forholder oss til virkeligheten.

Virkeligheten har endret seg totalt og utfordringen som Kulturministeren beskriver, er ikke noe vi kan løse eller bør løse, men noe vi heller må møte og forholde oss til. Med det som fokus, kan man som bransje være med å konkurrere globalt.

Barn og unge eller publikum generelt bryr seg ikke om låten eller artisten er norsk, amerikansk eller asiatisk. Har du en sterk og tydelig identitet i musikken og tydelig kommuniserer hvem du er, er det dette som setter deg i kontakt med publikum. Og skal du komme i kontakt med veldig mange trenger du en klar strategi for hvordan man skal bygge sine egne plattformer og hvordan nå ut til publikum. Med 30.000 låter som kommer daglig kun på Spotify, er den kampen utfordrende men fullt mulig å vinne.

Det digitale musikkmarkedet har endret seg drastisk de siste årene, grunnet at markedsandelene på strømmeplattformene har endret seg globalt. For tre år siden kunne musikk reise ut ifra Norge og man så den såkalte norske musikkbølgen spre seg utover USA og Europa. I dag er det vinduet helt lukket fordi i alle andre markeder med USA i spissen, har nå strømming tatt over og de markedene representerer mye større markedsandeler enn det Norge og Skandinavia representerer. Derfor har Norge som marked ingen påvirkningskraft globalt lengre. USA – og nå etter hvert Asia – er nå de ledende musikkaktørene. En helt konkret effekt av dette er urban musikkbølgen som man ser i hele Europa, musikk som kommer direkte fra USA, via diverse strømmeplattformer og spres til Europa og resten av verden. Ikke omvendt. Dessverre. Dette er det reelle bildet for 2019 som skaper spennende muligheter og som må pushe oss i norsk musikkbransje til å tenke nytt, bedre og mer innovativt. Alt er fortsatt mulig og teksten: «If you can make it there, you can make it anywhere, har vel aldri vært mer aktuell.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Youtuberen Randulle: – Slik blir du god i skytespill
01:55
Publisert: