– Mannefestivaler er ekstremt usexy. Jeg er en mann i 40-årene, hater meg selv for å være det, og vil ikke at jeg og en gjeng andre gubber skal bestemme hva slags musikk folk skal like, sier programsjef Joakim Haugland på Bylarm.

Torsdag skrev DN om den store skjevfordelingen mellom kvinnelige og mannlige artister på norske festivaler denne sommeren. Ifølge DNs oversikt er kun hver femte artist på norske festivalscener kvinner, men det gjelder ikke alle:

Bylarm, som arrangeres i Oslo hver vinter, er en av syv norske festivaler som har forpliktet seg til det internasjonale initiativet Keychange, som har et mål om 50/50-fordeling mellom mannlige og kvinnelige festivalartister innen 2022.

Det er ikke raskt nok for Haugland.

– Hvis vi ikke har jevn kjønnsfordeling neste år skal jeg vurdere min stilling, sier han.

Hvis vi ikke har jevn kjønnsfordeling neste år skal jeg vurdere min stilling
Joakim Haugland

Trekkes ned av metall

Det er ti år siden Haugland startet i stillingen som programsjef på Bylarm. Allerede da var han opptatt av et likestilt festivalprogram.

– Da jeg startet gjorde jeg små grep for å bli mer kjønnsbalanserte. Hvert år har vi hatt en overvekt av kvinner i demojuryen som plukker ut de beste bidragene. Jeg misliker sterkt å se manneklubben som sitter rundt og bestemmer, sier han.

Haugland forteller at Bylarm skal være en festival som går i front både for likestilling, miljø og mangfold. Grunnen til at de er blitt med på Keychange-initiativet er at de nå teller kjønnsfordelingen etter deres standard.

– De hadde gode regler for hvordan man skal telle. Da var det bare å kaste seg på.

Under årets festival hadde Bylarm nesten jevn fordeling mellom de norske, svenske og internasjonale artistene. Blant de danske artistene var det derimot en stor skjevfordeling.

– Da ringte jeg til han som booket i Danmark, og sa: Dette holder ikke.

Den samlede fordelingen var 66,8 prosent menn og 33,2 prosent kvinner, godt trukket opp av «Bylarm Black» – som Haugland beskriver som en metallfestival i festivalen. Uten denne er fordelingen 59,5 prosent menn og 40,5 prosent kvinner

– Metall sliter vi voldsomt med. Der kommer jeg til å innkalle til et møte, og krever at de rydder opp. Vi kan ikke sitte og se på at de trekker ned snittet til hele festivalen, sier han.

Jevn fordeling siden 2015

De andre festivalene som har forpliktet seg til Keychange er Borealis. Fjellparkfestivalen, Mandaljazz, Oslo World, Sørveiv og Trondheim Calling.

Borealis i Bergen har helt siden 2015 hatt en 50/50-fordeling mellom menn og kvinner. Festivalen for eksperimentell musikk er blitt arrangert hvert år siden 2004, men da Tine Rude og tidligere BBC-journalist Peter Meanwell tok over festivalen bestemte de seg for å ha et kjønnsbalansert program.

– Vi ønsket å speile samfunnet vi lever i. Det er ingen grunn til at det skal være skjevfordeling på scenen. For oss var det ganske åpenbart. Det var ikke vanskelig å gjøre det. Og så forvalter vi offentlige midler, da må vi bære et slikt ansvar, sier Rude, som er daglig leder for festivalen.

Arbeidet gjorde at festivalen i 2017 vant Norsk Komponistforenings likestillingspris. Rude mener at festivalene må utvide nettverkene sine, gjør mer og bedre research, og arbeide hardere for å rette opp i skjevfordelingen.

– Vi må slutte å snakke om dette, og begynne å gjøre noe med det. Kvalitet er ikke et godt nok argument for å ikke ha kvinner på programmet. Det finnes mange dyktige, kreative og grensesprengende kvinner, men man må kanskje lete andre plasser enn man vanligvis gjør.

Rude er kritisk til holdningen til Bergenfest, som arrangeres i sommer. De har 72 prosent mannlige artister eller band på programmet, 23 prosent kvinnelige artister eller band, og seks prosent grupper med begge kjønn.

– Festivalsjef Frank Nes sier at man gjør kvinnelige artister en bjørnetjeneste ved å velge dem bare fordi de er kvinner. Det er han som gjør kvinner en bjørnetjeneste ved å si at de ikke er gode nok.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.