Denne sommeren har vi opplevd at kvinnefotball har fått sitt gjennombrudd. Den anses ikke lengre som en b-utgave av herrefotballen, men heller en annen type fotball som har sin egen underholdningsverdi, og den kan være vel så bra som herrefotballen. I idrett er kjønnsforskjellen biologisk betinget, men de færreste vil vel hevde at den er det i musikk?

Fjellparkfestivalen er Norges lengstlevende rockefestival, og ble også kåret til årets festival i 2018. Den omtales ofte som «bibelbeltets joker» siden den avholdes midt i bibelbeltet, i Flekkefjord. Som publikummer på festivalen tok jeg også med min åtte år gamle datter på et par konserter, noe som ga meg en a-ha-opplevelse. Sammen fikk vi blant annet oppleve bandet Daufødt med screamo-vokalisten Annika i front og elektronika-duoen Sea Change, bestående av Ellen Sunde og Nora Mihle.

Jeg tok ikke datteren min på disse konsertene fordi hun skulle få seg kvinnelige forbilder, og jeg påpekte heller ikke at hun faktisk fikk oppleve en uvanlig jevn kjønnsbalanse blant de opptredende musikerne. Allikevel ga dette lille festivalbesøket henne en virkelighetsforståelse av at det er like naturlig at en jente skrur på knotter på synther eller skriker ut vokalen i et hardcore-band, som at gutter gjør det.

Audun Reithaug er festivalpublikummer, musiker og musikkbyråkrat.
Audun Reithaug er festivalpublikummer, musiker og musikkbyråkrat. (Foto: Privat)

I ettertid slår det meg at festivalen har klart det som mange andre rockefestivaler sliter med, eller ikke prøver på, nemlig å presentere et festivalprogram hvor det fremstår like selvsagt at det er jenter som gutter som trakterer instrumentene og fronter bandene. Dette er også målet med Keychange, et manifest om å oppnå 50/50 kjønnsbalanse blant musikerne som står på festivalscenen. Kun syv norske festivaler har signert dette manifestet. Når daglig leder i Bergenfest blir spurt hvorfor de ikke en av dem, argumenteres det logisk nok på følgende vis:

– Det er å gjøre kvinner en bjørnetjeneste. Publikum vil gjennomskue et slikt grep, og det vil slå tilbake på dem som står på scenen og på arrangørene om en artist ikke holder mål kvalitetsmessig, sier daglig leder Frank Nes i Bergenfest.

Ingen av Fjellparkfestivalens publikummere gjennomskuet et slikt grep. De færreste, meg selv inkludert, visste ikke engang om at den var en av de syv Keychange-festivalene, selv om det ble nevnt i en DN-sak i mai.

Når festivalens definitive høydepunkt var Norgesdebut-konserten til den britiske trioen Nova Twins, frontet av afropunkerne Georgia South og Amy Love, så summerer det opp en rockefestival som på forbilledlig vis helt umerkelig har tatt et steg inn i fremtiden. En fremtid kjønn ikke telles, og heller ikke teller, nettopp fordi balanse er selvsagt og kjønn derfor ikke lengre er relevant.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.