Anja Nylund Hagen, Postdoktor i prosjektet Music on Demand: økonomi og opphavsrett i en digitalisert kultursektor, Institutt for musikkvitenskap, Universitetet i Oslo.

Innlegg: Musikkbransjen er ikke så digital som vi tror

Kun 44 prosent norske musikkbransjeaktører oppgir å bruke innsikt og data fra digitale plattformer i arbeidet med musikkdistribusjon. Dette tallet overrasker, og tyder på at digitaliseringen av musikkbransjen har mer å gå på.

Publisert: Oppdatert:

Digital innsikt er viktig for å kunne kontrollere at royalties og utbetalinger fra tjenestene er korrekte i henhold til publikums bruk. Noen bruker også innsikten i skapende prosesser når musikk lages og produseres.
Digital innsikt er viktig for å kunne kontrollere at royalties og utbetalinger fra tjenestene er korrekte i henhold til publikums bruk. Noen bruker også innsikten i skapende prosesser når musikk lages og produseres. (Foto: Adrian Nielsen)