Marcus Gunnarsen (15) og Martinus Gunnarsen (15) fra Trofors i Nordland har de siste årene rukket å bli blant de kommersielt mest populære norske artistene.

Deres mest populære låt, «Elektrisk», er strømmet 48 millioner ganger på Spotify, og tvillingene har i tillegg rukket å få en bok skrevet om seg, en dokumentarserie på tv og en kinofilm. 

I oktober i fjor fylte popduoen Oslo Spektrum to ganger på én dag. Årsregnskapet til de to selskapene M & M Artister og M & M Merchandise for 2016 viser at Marcus & Martinus-merkevaren drar inn penger. 

Konsert- og artistvirksomheten omsatte for 14,3 millioner kroner, med et resultat før skatt på 7,6 millioner kroner, mens merchandise-delen omsatte for 21,1 millioner kroner, med et resultat før skatt på 8,5 millioner kroner.

Totalt omsatte M & M-selskapene for 35,4 millioner kroner, med et samlet resultat før skatt på 16,1 millioner kroner. 

«Godt og målrettet arbeid»

– Den kommersielle suksessen dreier seg først og fremst om at M & M som artister leverer på kjernevaren: musikken. Den solide veksten kommer som resultat av godt og målrettet arbeid fra artisten og teamet i alle ledd, i begge selskapene, skriver pr-ansvarlig for Marcus & Martinus, Marte Schei i en epost til DN. 

Schei, som er partner i Anti Brandpeople, sitter også i styret til M & M Merchandise.

Begge de to M & M-selskapene er kontrollert av far Kjell-Erik Gunnarsen (46), ettersom Marcus & Martinus er mindreårige.

– Økonomien forvaltes trygt og godt i samarbeid med gode rådgivere, skriver Schei.

Det ble i 2016 betalt ut to millioner kroner i utbytte. De to selskapene hadde ved utgangen av fjoråret en samlet egenkapital på 11,9 millioner kroner.

Innholdsrikt 2017

Filmen «Marcus & Martinus – Sammen om drømmen», er sett av over 140.000 kinogjengere så langt i år. Men det er fra salg av klær- og utstyr på nett og på konserter at Marcus & Martinus, og deres managerfar Kjell-Erik Gunnarsen har mesteparten av sine inntekter.

Det er bare én måned siden tvillingbrødrene opptrådte for 35.000 fans på Voldsløkka i Oslo. Schei skriver til DN at en viktig del av kommersiell suksess i dagens marked er kunnskap om hvordan man bygger en god fankultur rundt artisten.

– M & M og teamet jobber strukturert og profesjonelt med kommunikasjon av merkevaren på mange plattformer. På sosiale medier har Marcus & Martinus store følgerskarer og er å regne globalt sett som en av de mest innflytelsesrike «tweensene», med millioner av lojale og engasjerte følgere, skriver Schei.

Tidligere i år har duoen fylt Globen i Stockholm. Billettene til denne konserten ble utsolgt på 14 minutter, ifølge VG.

– Marcus & Martinus fortsetter å jobbe fokusert og målrettet og har ambisjoner om ytterligere vekst. 2017 ser lovende ut, skriver Schei.(Vilkår)

Syr egen kjole til slottsmiddag
For å få avbrekk fra stortingsproposisjoner syr avtroppende stortingsrepresentant Karianne Tung (Ap) sine egne klær til hverdag og fest.
01:56
Publisert: