Øyafestvalen gikk i 2013 i pluss med et driftsresultat på vel 2,3 millioner kroner, vel en million kroner svakere enn året før. Musikkfestivalen mottok i 2013 knapt 3,5 millioner kroner i offentlig støtte.

– En god og sunn økonomi er den beste garantisten for at vi hvert år kan arrangere festivalen og utvikle den videre, sier pr-sjef Jonas Prangerød i Øyafestivalen.

2013 var foreløpig siste året festivalen ble avholdt i Middelalderparken i Oslo. På grunn av anleggsvirksomhet ble festivalen i år flyttet til Tøyenparken, der det foreligger en treårskontrakt. Prangerød sier flyttingen har kostet, blant annet med høyere leiekostnader, men at også 2014 vil gå i oveskudd.

– Det ser ut som om også 2014 blir en godt år økonomisk, sier han.

Utsolgt

Fetsivalen har vært helt utsolgt de siste årene. Prangerød sier billettinntektene stort sett dekker artisthonorarene, som i 2013 var på knapt 14,4 millioner kroner. Litt opp fra året før.

Andre inntekter av betydning er barsalg og litt sponsorinntekter. Særlig salget av mat og drikke er væravhengig.

– Vi er veldig bevisste på å ikke ta for høy risiko, sier Prangerød.

Det betyr blant annet å ikke la seg friste til å booke for dyre artister. Kombinert med regn og vind kan det nemlig fort ende med økonomisk uvær.

Prangerød roser Tøyenparken som festivalarena, og han ser frem til to nye år der, minst. Men målet er å flytte tilbake til Middelalderparken når NSB og arkeologene er ferdig å grave, muligens i 2017 eller 2018.

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Les også: Pop blant talentspeiderne dnPlus