Jay-Z og hans artistallianse, Apple og Google gjør alle for alvor sitt inntog på det betalte musikkstrømmemarkedet i år.
13 av verdens 41 millioner abonnenter på musikkstrømming kom til ifjor.
LES OGSÅ: Klare for det store strømmeslaget
Har tatt tid i resten av verden
Selv om vi i Norge har vært vant med den nye strømmehverdagen i flere år allerede, har ikke det vært tilfelle i resten av verden, forklarer daglig leder Marte Thorsby i IFPI Norge.
– Vi har sett denne utviklingen i de skandinaviske landene gjennom noen år, men har vært veldig spent på hvor lang tid det ville ta før vi så samme utvikling internasjonalt.
Nå er tiden her, mener Thorsby.
– At det nå er over 40 mill betalende streamingabonnenter på verdensbasis, en oppgang på hele 46 prosent på ett år viser hvordan betalt streaming nå virkelig begynner å omfavne de større internasjonale markedene.
Klare for kamp om strømmekronene
Spotify har på bare to år gått fra fem til 15 millioner betalende abonnenter, og strømming med abonnement er nå en milliardindustri i dollar.
IFPI legger i dag frem fasiten på hvordan det gikk med musikken i 2014: Les også:
Hun er verdens mestselgende artist
Dette tallet forklarer hvorfor Jay-Z, Apple og Google alle kaster seg på strømmebølgen i år.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.