Den norske musikktjenesten Wimp lanserer en ny hifi-tjeneste i USA og Storbritannia i løpet av høsten.

Wimp er eid av Aspiro, som er børsnotert på Nasdaq OMX i Stockholm og har det norske Schibsted som dominerende eier.

Den nye musikkstrømmetjenesten vil bli markedsført under varemerket Tidal. Den skal koste 19,99 dollar i USA og 19,99 pund i Storbritannia.

Kjører hifi

Wimp og TIDAL fremhever hifi lydkvalitet, musikkvideoer i HD og skreddersydd redaksjonelt innhold som sine konkurransefortrinn overfor etablerte og mye større aktører som Spotify.

Les også: Mangler ebøker fra Loe og Hjorth i strømmetjenesten dn+

- HiFi-etterspørselen vokser raskt, samtidig som folk over hele verden ønsker seg en bredere musikkopplevelse for eksempel gjennom tilgang til musikkvideoer og en redaksjonell profil. Vi tilbyr en unik tjeneste og vi gleder oss til å gjøre den tilgjengelig i USA og Storbritannia, to av de største markedene i verden både for HiFi-utstyr og musikk, sier administrerende direktør Andy Chen i Wimp Music ifølge en pressemelding.

Hentet penger

Wimp er eid av det svenske selskapet Aspiro, der Streaming Media er største eier med 75,9 prosent.

Bak dette selskapet igjen står Schibsted, som ved utgangen av 2012 hadde en eierandel på 73,4 prosent.

I sommer ble det kjent at Johan H. Andresens investeringsselskap Ferd Capital, som eide 12,6 prosent av eierselskapet Aspiro, solgte seg helt ut av Wimp. Ferd tjente 36,3 millioner kroner på salget.

Samtidig gjennomførte Aspiro en emisjon for å hente inn cirka 66 millioner svenske kroner i frisk kapital.

Spotify er storebror

Utfordringen for Wimp er at svenske Spotify har en langt sterkere posisjon internasjonalt. Før sommeren kunngjorde Spotify at selskapet hadde nådd 10 millioner betalende abonnenter og har over 40 millioner aktive brukere i 56 markeder.

Den internasjonale konkurransen ble ytterligere skjerpet med Apples oppkjøp av hodetelefonprodusenten Beats Electronics for tre milliarder dollar. Beats strømmetjeneste holdes frem som en viktig årsak til Apples sterke interesse.

Wimp oppgir å ha 580.000 betalende kunder, hvorav 17.000 er hifi-kunder. Wimp er tilstede i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Polen - og er på vei til det pakistanske markedet som mobiloperatøren Telenors musikkpartner.

I 2013 omsatte Wimp for 248 millioner svenske kroner. Underskuddet ble på 100 millioner kroner.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @bjorneckblad på Twitter

 

Les også:

Røkke anbefalte First House til Nerdrum

Bratt annonsefall  

Fryser utbetalinger etter regnskapsrot  

Kritiserer Nerdrums opptreden

First House og hjelpeløshetens tempeldans  

Norges største tv-selskap faller igjen

«Beatles»-flopp på kino  

Hagebyharselas til 80 mill. dn+  

Tar regningen for New York-scene dn+

Øyafestivalen i pluss

Rai rai for Hellbillies - lite liv for D.D.E

Kagges kunst på museum dn+ (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.