Det viser tall fra bransjeorganisasjonen Ifpi Norges årsrapport for 2015.

Totalt ble det solgt musikk i Norge for 646 millioner kroner i 2015 – mot 605 kroner året før. Det er en oppgang på 6,9 prosent.

For første gang har strømmetjenester som Apple Music, Spotify, Tidal og andre lignende tjenester passert en halv milliard kroner i omsetning i Norge.

Det går igjen utover nedlastingsmarkedet, som nærmest har blitt halvert på ett år. I 2015 var markedsandelen nede på 5,8 prosent mot 10,9 i 2014.

Norges nye yndlinger

Overraskende nok økte salget av fysiske cd-plater i 2015. Ifølge IFPI var oppgangen på 16,6 millioner kroner til totalt 79,3 millioner i fjor, en økning på 26,4 prosent mot året før.

– Denne økningen skyldes i stor grad økt satsing på salg av enkelte titler på CD i store kvanta til dagligvarekjeder, sammen liknet med 2014, heter det i årsrapporten.

DN skrev allerede i november om denne trenden, og kunne den gangen melde Vassend­gutanes «Skru opp!» hadde solgt hele 17.500 eksemplarer.

Når det kommer til enkeltartister, er det popduoen Marcus og Martinus som solgte flest album («Hei») - kun slått av Adele («25» ) og Ed Sheeran («X»).

Den norske DJ-stjernen Kygo hadde to av de tre mest strømmede låtene (Stole the Show og Firestone) i 2015.

 

Lese mer om medier, nett, teknologi? Følg @DN_Etterbors og @marcushusby på Twitter.  Du kan også følge DN Etterbørs på Facebook

 

Se DNtv: Dette er årets bil i Europa:

Dette er årets bil i Europa
00:49
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.