– Vi så at vi kunne drifte et velfungerende plateselskap uten å være 70 mann, sier Stian «Staysman» Thorbjørnsen, med et nikk til sin kompanjong og eneste andre ansatte, Petter «Katastrofe» Bjørklund Kristiansen.

Deres plateselskap All in Music/GG Music så dagens lys i sommer, i forbindelse med landeplagen «Sommerkroppen» med Mads Hansen fra Sportsklubben. Den ble strømmet 749.000 avspillinger åpningsdøgnet, som var norsk Spotify-rekord. Den ligger nå på over 19 millioner avspillinger.

– At to mann kan gjøre den samme jobben som de store gutta gjør, og gjøre det like bra eller bedre!

I desember slo det nyopprettede selskapet sin gamle rekord med låten «Juletragedien»: Første døgn ble den avspilt svimlende 891.000 ganger. Den er allerede strømmet over 5,3 millioner ganger, men Kristiansen vil ikke kommentere hvor store summer de henter inn.

Mads Hansen opplevde knallsuksess med låten «Sommerkroppen». Her fra da han opptrådte på årets VG-lista Topp 20.
Mads Hansen opplevde knallsuksess med låten «Sommerkroppen». Her fra da han opptrådte på årets VG-lista Topp 20. (Foto: Braastad, Audun / NTB scanpix)

Tono, som utbetaler penger til rettighetshaver for en låt, opplyser om at minuttsatsen varierer avhengig av hvor låten spilles, men at den i 2017 lå på rundt 76,46 øre dersom låten ble spilt på P1, og mellom to til fire øre på Spotify.

– Man kan si det sånn at en enkelt avspilling på radio er mer verdt enn strømming på Spotify, men nå ligger vel «Juletragedien» på 170.000 avspillinger om dagen, og det er klart – ingen radiostasjon spiller deg 170.000 ganger hver dag, sier Kristiansen.

Begge gir de også ut egen musikk, og har til sammen over én million månedlige lyttere på Spotify, Kristiansen som rapper og Thorbjørnsen i duo med Lasse «Lazz» Jensen.

Artisten skal sitte igjen med mer

Thorbjørnsen og Kristiansen forteller at det helt sentrale i deres prosjekt er at artist og produsent skal sitte igjen med en større andel av inntekter, altså «kuttet», som plateselskapet setter opp.

Det tror de er langt lettere når det er færre ansatte på jobb. De anslår at deres kontrakter, i forhold til større plateselskapers standardkontrakt, gjør at artist og produsent sitter igjen med rundt det dobbelte.

– Dere vil vel tjene penger?

– Det kan man gjøre helt fint selv om man tar en langt lavere prosentandel. Har du 70 stykker på jobb som gjør jobben til langt færre, så er det kanskje på tide å spørre seg selv om man burde tenke litt nytt, sier Thorbjørnsen.

Kristiansen og Thorbjørnsen understreker at de begge to kjenner dyktige folk i de større plateselskapene, men at de tror unge som blir signert på standardkontrakt kan bli lurt av hva det egentlig innebærer.

– Det føles ikke riktig når store selskaper tar på seg unge artister som kanskje allerede har slått seg litt opp med noen sanger ute, og som har et apparat i ryggen. Da tenker kanskje artisten at om jeg blir signert så går karrieren litt av seg selv, men det er ikke sikkert de har så mye mer å tilby artisten enn det artisten allerede får til selv, sier Thorbjørnsen. Kristiansen legger til:

– Også kommer pengene inn, og da sitter selskapet igjen med det største kuttet.

«Blir for enkelt»

Administrerende direktør i Sony Music, Lena Midtveit, mener diagnosen som Thorbjørnsen og Kristiansen kommer med blir litt for enkel. Sony Music arbeider med både Thorbjørnsen og Kristiansen som artister, og distribuerer musikken de utgir for duoen.

– Det koster å ha et apparat som skal jobbe med musikken, og det er langt fra alle artister som har den sosiale plattformen som det «Staysman» har, sier hun.

Administrerende direktør i Sony Music Norge, Lena Midtveit, synes diagnosen Kristiansen og Thorbjørnsen stiller blir for enkel.
Administrerende direktør i Sony Music Norge, Lena Midtveit, synes diagnosen Kristiansen og Thorbjørnsen stiller blir for enkel. (Foto: Mikaela Berg)

– I det formatet de jobber, og med de menneskene de jobber med som i stor grad får kommunisert musikken sin selv, så ser bildet annerledes ut. Dette passer i langt fra alle segmenter, eller for alle artister.

Guttorm Raa har gått fra Warner Music til å starte opp det lille plateselskapet Little Big Music, og er langt på vei enig med Midtvei. Han tror hverken Thorbjørnsen eller Kristiansen hadde vært der de er i dag dersom ingen hadde tatt risiko og investert i dem.

– Det er nettopp den overgangen vi kjenner på i oppstarten, nemlig mulighetene til å investere som ligger i et stort selskap, sier Raa.

– Selvfølgelig, har man god teft og tør å satse selv, og vil fordele mer slik at man på papiret er mer artistvennlig, så er det gøy når noen får det til utenom et stort selskap, sier han, og viser til at et stort selskap tjener mye når det går bra, men at langt fra alt går bra og at det er selve forretningsmodellen.

– Stor suksess og tyve prosent av en million kroner er nok for mange artister bedre enn ingen suksess og 80 prosent av 100.000 kroner.

«Fire liter rødvin»

– Nissekor og ribbesvor og svigermor i rullestol, og fire liter rødvin innabords, synger tidligere ishockeyspiller og programleder i Sportsklubben, Erik Follestad, i kor med modell og blogger Linni Meister på den omdiskuterte julelåten.

VGs anmelder rullet en toer på terningen, og sanger Rein Alexander kalte låten for «dritt» til NRK.

– At Rein Alexander sier det er ei drittlåt, og er helt greit, fordi det er hans mening, sier Thorbjørnsen. Han tror at når låten likevel blir liggende som nummer én over en lengre periode, heller enn å være en døgnflue, så er det fordi det er noe folk liker.

– Hva kan man si? I julen skal liksom alt være så vakker og rent. Sånn vet vi at det ikke er for alle. Det er en periode i året hvor mange sliter, og det er kanskje derfor den treffer så godt, fortsetter Thorbjørsen, før han bryter ut i latter.

– Ok, det ble en veldig dyp analyse av en banal sang, men det er de tilbakemeldingene vi får. Folk har hatt den drita onkelen, sier han til Kristiansen, som flirer.

– Også er slakt veldig god promo for oss, selvfølgelig, skyter Kristiansen inn.

– Det lever vi godt med!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.