Mens musikkbransjen internasjonalt kan juble over oppgangstider, går det tregere i Norge.

Salget av innspilt musikk steg med 9,7 prosent på verdensbasis i fjor. I Norge var veksten på 1,9 prosent.

– Vi er et modent marked, sier daglig leder Marte Thorsby i Ifpi Norge.

Norske kunder omfavnet strømming langt tidligere enn for eksempel amerikanerne, og snaut 90 prosent av musikkinntektene i Norge kommer nå fra strømmetjenester som Spotify, Tidal og Apple Music.

Spotify tester høyere priser

I et modent marked, hvor det er få nye kunder igjen å kapre, handler det etter hvert om å få flest mulig kroner ut av hver enkelt. Administrerende direktør Lena Midtveit i Sony Music Entertainment Norge mener det er «naturlig at man tar en prisjustering».

– Tror du det vil komme en prisendring?

– Den er allerede i gang, sier Midtveit.

I fjor startet Spotify et priseksperiment i Norge, hvor prisen på alle abonnementstypene ble satt opp med 10 prosent.

– Og i tiden fremover?

– Det er noe vi kan håpe på. Vi vet at betalingsviljen er høy i Norge. Man skal ikke presse den urimelig høyt, men Norge er et marked som viser at det finnes betalingsvilje for musikk, sier Midtveit.

– Vi har ingen kommentar, skriver pressekontakt Fredrik Westin i Spotify i en epost.

– Jeg kan ikke kommentere prisene, de settes av andre, sier Thorsby i Ifpi.

Alan Walker laget den mest populære sangen i Norge i 2018 med «Ignite». Her opptrer han på Coachella i april i fjor.
Alan Walker laget den mest populære sangen i Norge i 2018 med «Ignite». Her opptrer han på Coachella i april i fjor. (Foto: Christopher Polk/Getty Images for Coachella)

Thorsby sier det fortsatt er vekst i antallet strømmekunder i Norge. Men fremveksten av familie- og studentabonnementer gjør at for eksempel Spotify sitter igjen med færre kroner per kunde, ifølge selskapets kvartalsrapport.

– Familieabonnementer gjør at veksten flater ut, sier Thorsby.

Stopp for vinylbølge

Totalt ble det omsatt innspilt musikk for 741 millioner kroner i Norge i fjor. Tallene inkluderer ikke inntekter fra radio eller fra musikk på tv-programmer.

Comebacket til vinylplater har fått oppmerksomhet de siste årene. Men i 2018 tok det stopp. Vinylsalget falt med ni prosent og endte på 35 millioner kroner.

– Denne bølgen ser nå ut til å flate ut, eller være over. Flere av de unge faller fra, og de åpenbare eksklusive utgivelsene som passet vinylmarkedet godt, har man gått tomme for, skriver statistikkansvarlig Roy Funner i Ifpi i selskapet årsrapport.

Ny, kontroversiell lov kan gi mer penger

Musikkbransjen øyner i stedet en annen mulighet for nye inntekter: det nye og omstridte EU-direktivet om opphavsrett som trådte i kraft 26. mars i år.

Direktivet setter store begrensninger på bruken av ulisensiert innhold, som musikk.

Selskaper som Facebook og Youtube, som lar brukerne publisere eget innhold, må sørge for at det som blir postet ikke bryter opphavsretten til andre.

Youtube-inntektene til den norske musikkbransjen var i fjor på 22 millioner kroner, altså godt under inntektene fra vinylplater. Det kan nå snu.

– Dette er resultatet verdens låtskrivere, musikere og kunstnere har håpet på. Det er et viktig skritt i retning mot å få mer balanse i en internettøkonomi som ikke har fungert for musikkskapere, har Tono-direktør Cato Strøm tidligere uttalt til DN.

Tono samler inn penger på vegne av rettighetshavere i musikk.

Norskandelen synker

Norskandelen i musikken nordmenn kjøper og hører på, falt tre prosentpoeng i fjor, fra 23 til 20 prosent.

Blant de ti mest populære sangene fra 2018 er tre laget av nordmenn.

– Det er en bekymring. I gullalderen var vi på 40 til 50 prosent, sier Thorsby i Ifpi.

DN har tidligere skrevet om hvordan norske artister i noen år fikk drahjelp ut i verden av at nordmenn representerte en uproporsjonalt høy andel av verdens kunder på strømmetjenester.

– Vi var tidlig ute og rigget for strømmetjenestene. Nå har verden tatt oss igjen. Vinduet som var stort, er blitt trangere, sier Thorsby.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.