– Denne saken er den største skandalen i strømmebransjen hittil. Samtidig er det forferdelig trist å se hvordan Tidal har manipulert data. Men dette er noe jeg har mistenkt veldig lenge, sier førsteamanuensis Arnt Maasø ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo (UiO).

Han har skrevet flere forskningsrapporter om strømming av musikk, og fikk i mellom 2010 og 2013 unik tilgang til strømmetjenesten Wimps nøkkeltall – som abonnenter og antall strømminger per bruker.

Wimp ble i 2015 kjøpt av Tidal og selskapet S. Carter Enterprises – med rapperen Jay Z i spissen -for rundt en halv milliard kroner.

Tidal-saken på tre minutter
DN dokumenterer massiv manipulasjon: Beyoncé og Kanye Wests lyttertall er manipulert med flere hundre millioner falske avspillinger.
02:57 Min
Publisert:

Benekter manipulasjon

– Vi så aldri noen tegn til manipulasjon den gangen jeg hadde tilgang til samme type datasett. Det ville uansett vært enkelt å se mønster for repetisjon og at flere sanger skal være spilt samtidig – slik DNs Tidal-tall viser, sier han.

DN skrev onsdag at Beyoncé og Kanye Wests lyttertall på Tidal ble manipulert.

Til sammen er det funnet mer enn 320 millioner falske avspillinger av sanger på Kanye West-albumet. «The Life of Pablo» og Beyoncé-albumet «Lemonade». Mer enn 1,7 millioner brukerkontoer er berørt. Tidal benekter derimot manipulasjon.

På oppdrag fra DN har en gruppe ved NTNUs Center for Cyber and Information Security (CCIS) analysert loggene som viser når Tidals kunder skal ha lyttet til musikk.

Maasø mener lite transparens i strømmetall ikke bare er et stort problem blant strømmeaktører, men også en del av utfordringene som både Silicon Valley og resten av den internasjonale teknologibransjen sliter med.

– Etterrettelighet og etikk er utrolig viktig for at brukere skal ha tillit til algoritmer og data, sier han.

Hørt rykter

Plateselskapssjef Frithjof Hungnes i Propeller Recordings har musikknavn som Dagny, Highasakite og Moddi i stallen.

– Hvis dette er tilfelle, så er det kriminelt. Det er ikke noe mer å si om det, sier Hungnes.

Han sier plateaktører som dem selv står maktesløse tilbake mot så store selskaper som Tidal i slike saker.

– Vi får for lite betalt når andre får for mye. Men det er veldig lite vi kan gjøre med dette, så vi er avhengig av at større aktører tar tak i dette, sier han.

Vil finne ut hva som har skjedd

Tono, som forvalter rettighetene til norske låtskrivere og komponister, har allerede varslet at de vil kreve revisjon av Tidal.

– Hvis dette er riktig, så er det veldig alvorlig, sa administrerende direktør Cato Strøm i Tono onsdag, etter å ha lest DNs dokumentar om manipulasjon av strømmetall i Tidal.

Artistforbundet Gramart vil kreve at artister som har tapt på grunn av manipulerte Tidal-tall får pengene tilbake.

– Dette er jo å ta penger andre artister skulle hatt. Det kalles tyveri det, sa Gramart-leder Elin Aamodt til DN onsdag.

Musikkprodusent og daglig leder i Eccentric Music, David Eriksen, er manager for artister som Tone Damli, Adelén og Alexandra Joner, og låtskrivere som Thomas Eriksen, Kidjoki og Jesper Borgen.

– Vi ønsker å finne ut om dette har påvirket våre artister, låtskrivere og produsenter. Dette må følges opp. Men dette kommer nok Universal, som er vår digitale distributør, til å finne ut av, sier Eriksen.

Han er spent på hvordan Tidal skal klare å komme seg gjennom denne krisen.

– Tidal har hatt sine problemer, og dette er en type sak som Tidal ikke trenger akkurat nå. Hvis dette har skjedd, så er det helt uhørt, sier han.

– Skammelig

– Hvis dette stemmer, så er det over og ut for Tidal, sier Bendik Hofseth.

Hofseth er selv artist og har tidligere vært styreleder i Tono, Bylarm og Nopa. Han er nå musikkprofessor på Universitetet i Agder.

– Oppførselen er tvers igjennom skammelig. Først profilere seg på å være artistvennlig, og så i praksis ta fra artistkolleger. De har tatt penger fra sånne som meg. Det er veldig alvorlig. Jeg kan ikke se annet enn at dette fører til krav om full gjennomsiktighet og dernest kompensasjon, sier han.

Hofseth er kritisk til at noen få store aktører nå dominerer musikkmarkedet, og at utbetalinger fra strømmetjenestene utelukkende baserer seg på lyttertall. Det favoriserer artister som lager musikk som ikke krever mye av lytterne, mener han.

– Robotlister gir oss ikke den beste musikken. Monokulturen har så mye bedre betingelser nå. Industrien strammer grepet rundt denne forretningsmodellen. Et mer differensiert marked vil tvinge seg frem. Det vil komme, sier han.

Tidal-eier Jay Z sammen med Beyoncé og Kanye West.
Tidal-eier Jay Z sammen med Beyoncé og Kanye West. (Foto: Phil Mccarten/Reuters/NTB Scanpix)

– Stjålne data

Tidal har fått oversendt kommentarene i denne artikkelen, men har ikke besvart henvendelsen. Tidals advokat, Jordan W. Siev, har i tidligere dialog med DN svart at dataene som omtales er stjålet og at både amerikanske og norske myndigheter er varslet. Han mener DNs påstander er gale, uansvarlige og viser en fullstendig mangel på forståelse av dataene.

– Tidal benekter uttrykkelig å ha «manipulert» strømmetallene for en artist eller sang på noen måte, eller å ha «endret royaltyutbetalinger» til rettighetshavere, skriver Siev.

Advokaten mener NTNU-rapporten er bygget på feilaktige premisser. Han mener også at DN har endret dataene og løyet om dataenes opprinnelse og innhold.

– Siden alle disse forutsetningene beviselig er falske, løy DN til NTNU for å skaffe en «studie» som passet til deres forutgående konklusjon, skiver Siev.(Vilkår)

OL-gullvinneren snuser på karriere i finans
- Man må være litt rar for å få til ting. Trainee Johannes Høsflot Klæbo om livet etter skikarrieren
02:39 Min
Publisert: