For et halvt år siden gikk fire sentrale organisasjoner innen norsk musikk til anmeldelse av strømmetjenesten Tidal, som eies av den amerikanske rapperen og forretningsmannen Jay Z.

Bakgrunnen var DNs avsløring av mer enn 320 millioner falske avspillinger i Tidals lyttertall. Tidal benekter manipulasjon.

Stjerneparet Beyoncé og Jay Z, som eier Tidal, på tribunen under en basketballkamp i Los Angeles.
Stjerneparet Beyoncé og Jay Z, som eier Tidal, på tribunen under en basketballkamp i Los Angeles. (Foto: Mark J. Terrill/AP/NTB Scanpix)

Musikernes fellesorganisasjon (MFO) er med mer enn 8700 medlemmer Norges største kunstnerorganisasjon.

Nestleder Christine Thomassen er ikke fornøyd med at saken er blitt liggende så lenge.

– Vi har ikke hørt noe fra Økokrim. Når det nå har gått så lang tid, vil vi begynne med en purring, sier hun.

Thomassen frykter at det at Tidal-saken er blitt liggende så lenge, kan være et signal om at den ikke blir prioritert så høyt som MFO skulle ønske.

– Dette er en sak som berører mange, og det er potensielt snakk om store summer. For mange er strømmetjenestene den primære musikkleverandøren. Denne saken er viktig for forbrukernes og musikernes tillit til strømmetjenestene. Derfor er det viktig at det skjer noe, sier Thomassen.

Årlig flyter det rundt én milliard kroner gjennom Tidal. Brorparten av disse pengene skal fordeles videre til artister, plateselskaper og andre rettighetshavere.

Så langt har ikke Økokrim ønsket å kommentere saken. Slik er det også nå, til tross for at det har gått et halvt år siden anmeldelsene.

– Økokrim har tidligere bekreftet at vi har mottatt fire anmeldelser mot Tidal etter at anmelderne gjorde det kjent at selskapet var anmeldt. Økokrim pleier generelt hverken å bekrefte eller å avkrefte om vi har mottatt anmeldelse i, eller om vi etterforsker, en sak. Dette av hensyn til de involverte og en eventuell etterforskning, skriver senior kommunikasjonsrådgiver Mads Kvernen Kleppe i Økokrim i en epost.

320 millioner falske avspillinger

DN avslørte i en dokumentar publisert 9. mai at Beyoncés og Kanye Wests lyttertall er manipulert på strømmetjenesten Tidal.

Til sammen ble det funnet mer enn 320 millioner falske avspillinger. Det har gitt superstjernenes plateselskaper utbetalinger på bekostning av andre artister.

Dokumentar: Strømmekuppet

Les dokumentaren om Tidals manipulering av Beyoncé og Kanye Wests lyttertall her.

Les saken

Rettighetsorganisasjonen Tono var først ute og anmeldte Tidal til Økokrim 14. mai.

Deretter fulgte artistorganisasjonen Gramart og plateselskapsforeningen Fono opp med hver sin anmeldelse, før også Musikernes fellesorganisasjon (MFO) leverte en selvstendig anmeldelse av Tidal for bedrageri.

Stine Helén Pettersen er advokat og partner i advokatselskapet Bing Hodneland.
Stine Helén Pettersen er advokat og partner i advokatselskapet Bing Hodneland. (Foto: Per Ståle Bugjerde)

Anmeldelsen: Grovt bedrageri og underslag

I Gramarts anmeldelse fra 16. mai skrev ansvarlig advokat Stine Helén Pettersen i Bing Hodneland at anmeldelsen gjelder mulige overtredelser fra Tidals side av straffebestemmelsene grovt bedrageri, grovt økonomisk utroskap, grovt underslag, grov regnskapsovertredelse, grovt heleri og dokumentfalsk.

Gramart, som representerer 3000 norske plateartister, håper fortsatt at Økokrim tar tak i saken.

– Gramart har selvsagt et ønske om at denne saken skal etterforskes og håper at Økokrim følger den opp. Gramart ser naturligvis alvorlig på saken, i og med at vi har inngitt en anmeldelse, skriver Marius Øvrebø-Engemoen, konstituert Gramart-leder, i en epost.

Han sier Gramart ikke har fått noen tilbakemeldinger fra Økokrim om saken vil bli etterforsket eller ikke.

Gramart har ikke tatt stilling til hvilke grep foreningen vil ta dersom det skulle ende med at Økokrim henlegger saken.

Tidal avviser anklagene

Tidal har gjennom en talsperson fra pr-byrået Geelmuyden Kiese i Norge avvist anklagene.

– Tidal viser til tidligere uttalelser i denne saken, og har ingen ytterligere kommentarer på nåværende tidspunkt, skriver seniorrådgiver Daniel Barhom i Geelmuyden Kiese på vegne av Tidal i en epost.

I juni publiserte NTB en pressemelding på vegne av Tidal, der selskapet ga uttrykk for at artiklene i Dagens Næringsliv «viser en manglende forståelse for hvordan utbetalinger til artistene fungerer. Økte midler går ikke til artistene, men til plateselskapene. Deretter avhenger det av artistenes individuelle avtaler med plateselskapene om hvordan utbetalingene fungerer.»

Tidal oppgir videre at Beyoncé og Kanye West «ikke fikk noen økonomiske fordeler fra noe påstått økning i antall strømminger».

DNs dokumentar om Tidal var delvis basert på en analyse av Tidals brukerlogger utført av en gruppe forskere ved NTNU på oppdrag fra DN.

Tidal har hevdet at dataene DN ga forskerne tilgang til var stjålet og inneholdt feil, men selskapet har ikke villet dele egne data med utenforstående slik at denne påstanden kunne vært verifisert.

Administrerende direktør Richard Sanders i Tidal sa i en pressemelding 18. mai at Tidal har «engasjert et uavhengig tredjeparts cybersikkerhetsfirma for å gjennomføre en undersøkelse av hva som skjedde og hjelpe oss med å beskytte våre data ytterligere».

Barhom og Tidal har ikke svart på spørsmål fra DN om rapporten fra cybersikkerhetsfirmaet foreligger.

Tono: Vet at Økokrim bruker god tid

– Økokrim har sagt til oss at den som har anmeldt et forhold, vil få beskjed om Økokrim tar inn saken eller om de ikke tar inn saken. Vår advokat har ikke fått noen beskjed så langt. Det er svaret jeg kan gi i dag om hva som skjer, sier administrerende direktør Cato Strøm i Tono.

– Var dere forberedt på at det ville ta så lang tid?

– Jeg vet at Økokrim bruker god tid i vanskelige saker. Jeg vet ikke hvordan ressurssituasjonen deres er, men det jeg har hørt at de ikke tar inn mer enn 16–17 saker i året, sier Strøm.

– Etter DNs avsløring kom det krav om uavhengig revisjon av Tidals brukerdata. Hva skjer med dette?

– Vi har ikke foretatt noen revisjon, og kommer nok heller ikke til å gjøre det så lenge det foreligger en anmeldelse, så får vi vurdere situasjonen når vi vet mer, sier Strøm.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Anne Franks hus er tilpasset en ny generasjon som vet mindre om holocaust
02:11 Min
Publisert: