– Det er sjelden man får gå så dypt og jobbe så grundig med orkesterrepertoar som vi gjør her. Vi har seks timer orkesterprøve hver dag og alle bor samme sted. Til slutt blir man ganske samspilte, sier Mons Michael Thommessen (23), som i sommer deltar på Ungdomssymfonikerne i Elverum.

Sommerskolen er blitt den viktigste utdanningsinstitusjonen for fremtidens orkestermusikere siden det hele startet for 42 år siden.

Sønnen til stortingspresident Olemic Thommessen har spilt fiolin siden han var fem år og studerer nå ved Barratt-Due i Oslo. Dette er hans tredje år som en del av Ungdomssymfonikerne – og denne gangen som konsertmester under Beethovens symfoni nr. 9, ledet av dirigent Andrew Manze.

Halvparten av alle norske orkestermusikere har vært en del av sommerkurset på Elverum. Frem til 2000 var andelen opp mot 70 prosent. Bransjen har imidlertid forandret seg. Internasjonal konkurranse, flere lignende tilbud og musikere som starter tidligere. Nivået er skyhøyt. I år er 75 av 103 deltagere i Ungdomssymfonikerne norske. Og i orkestrene blir det stadig færre norske musikere.

– Prosentandelen av norske musikere gått ned. Det er det viktig å være klar over, sier kunstnerisk leder Ole Kristian Ruud ved Ungdomssymfonikerne.

– Det er klart at markedet inn mot orkesterjobber blir mer internasjonalt og det er veldig stor konkurranse. Jeg tror ikke man kan tenke at bare man er her i dag, så får man automatisk jobb i orkester, sier Thommessen.

Og fortsetter:

– Det er mange som søker jobb her til lands siden det er så gode vilkår for orkestermusikere i Norge. Det er få jobber. Jeg er glad hvis jeg får en orkesterjobb i det hele tatt, sier Thommessen.

Liten forskjell med Widvey

Med konjunkturnedgangen tør ikke Norge satse som de burde på talentutvikling og å drive talentutvikling er vanskeligere enn på lenge, mener kunstnerisk leder Ole Kristian Ruud.

– Det er tungt å drive med den kvaliteten studentene fortjener, sier han.

– Ble det noen forskjell med ny regjering?

– Ikke hva gjelder sponsing ennå, sier han, men legger til at han mener skylden ikke ligger på den som til enhver tid sitter i regjering, men heller er et kollektivt samfunnsproblem.

– Vi er veldig opptatt av talentutvikling og gjorde et kjempeløft over statsbudsjettet med 30 millioner kroner til Talent Norge, en offentlig basisfinansieringen som kombineres med privat finansiering. Norske musikere og kunstnere er gode og har utviklet seg mye de siste årene. Vi ønsker å bidra for å løfte kultur i hele landet, sier statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag (H) i Kulturdepartementet.

Og fortsetter:

– Hvis det er tøffere der, det et tegn på at det er mange dyktige aktører.

Kostbart

Mellom bjørketrær og friområder har det historiske røde bygget til Elverum folkehøyskole samlet unge talenter sommer etter sommer. Deretter reiser de ut på turné i København og Berlin i fem dager, før det braker løs med konsert i Operaen i august. Det koster penger.

– Mesteparten av støtten kommer fra Kulturrådet og private stiftelser, sier daglig leder i Ungdomssymfonikerne, Cathrine Halland Bering.

Hun forteller at det er en konstant leting etter sponsorer for å dekke kursutgifter som dirigent- og solisthonorarer og opphold til orkesteret.

– Det er mange om benet. Konkurransen er veldig stor om å ha et program som fenger. Vi mottar støtte fra Anders Sveaas fond og Anders Jahres humanitære stiftelse for tre år av gangen, som er helt essensielt. Vi skulle selvfølgelig ønske det var lettere å få støtte, spesielt når man skal på turné. Det er viktig å få den erfaringen med å spille for et stort publikum, sier Bering.

Se intervju med Mons Michael Thommessen i videoen under.

Morgendagens konsertmestere
00:00
Publisert:

 

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.