Tirsdag gjorde Google to endringer i sin søkemotor. I bakgrunnen har de fått ny teknologi som bedre skal forstå hva brukerne er ute etter. Mer synlig er en endring hvor man får se mer innhold fra sidene i søkeresultatet med uthevede søkeord, skriver LA Times.

Semantisk søk er navnet på det å få en søkemotor til å forstå hva en bruker egentlig er ute etter og gi mer relevante resultater enn bare den siden hvor søkeordene er nevnt flest ganger.

Mange spår at semantisk søk er en del av det som blir neste generasjon internett; den semantiske web-en.

Google kjøpte i 2006 opp søkeselskapet Orion, og det er deres teknologi som nå legges inn i søkemotoren. Teknologien prøver å forstå hva som ligger bak søkeordene vi taster inn. Etter at mange av oss har brukt de siste årene på å lære oss å søke med de mest effektive ordene bør vi nå begynne å bruke fraser og setninger i søkingen igjen.

Foreslår tema
Når man søker på et fagfelt i Google, som for eksempel naturlover, skal man få opp et separat felt som lister opp undertemaer som gravitasjon og lignende. Funksjonen ser ut til å kun være integrert i den engelske utgaven av søkemotoren. Google.no gir ingen slike resultater.

 

Utheving av søkeord og utvidet forhåndsvisning av sideinnhold fungerer best for søk med over tre søkeord. Google håper dette vil få brukerne til å bruke lenger tid på å studere resultatene før de klikker seg videre. Dermed kan de eksponere brukerne lenger for sine sponsede lenker og annonser. Dersom søkeresultatene faktisk blir merkbart mer relevante vil det hjelpe Google å holde på sin klare posisjon som markedsleder.

– Dette virker som en viktig og relevant utvikling for meg, sier redaktør Greg Sterling i Search Engine Land.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.