For seks måneder siden kjøpte elektronikkkjeden Best Buy den haltende musikktjenesten Napster. Nå relanseres tjenesten med løfter om at du kan lytte til så mye musikk du vil for bare fem dollar per måned (ca. 32 kroner). Det er en stor prisreduksjon fra de 13 dollarene Napster tok for samme tjeneste før Best Buy tok over. Napster var i sin tid navnet på verdens første store fildelingsnettverk på internett.

Den nye tjenesten er basert på at man skal kunne lytte til all den musikken man ønsker, men man kan ikke lagre den på sin egen pc eller kopiere den ut til mobiltelefon eller musikkspillere. Abonnenter kan imidlertid lagre fem sanger per måned, men utover det er lagring av musikk en ekstratjeneste hos Napster, skriver Businessweek.

Dette er den samme forretningsmodellen som svenske Spotify og norske Wimp bruker, men Spotify tar til sammenligning 99 kroner per måned foreløpig. Wimps priser er ikke klare enda.

Les også: Norsk suksess med gratis musikk

Ifølge Businessweek er det store spørsmålet hvem som plukker opp regningen på 8 dollar, prisforskjellen mellom det gamle og det nye abonnementet.

– Dersom det er Best Buy som tar regningen for å introdusere tjenesten og muligens drive salget av musikkspillere er ikke dette noen stor nyhet, sier kommentator Peter Burrows i Businessweek.

Det som er interessant er om Best Buy har fått plateselskapene til å gå med på en slik aggressiv prising. Vil man finne ut hva forbrukere er villige til å betale for musikk, er det bare å senke prisene til etterspørselen øker.

Napster ønsker ikke å kommentere økonomien bak tjenesten sin.

– Dette er ikke et tapsprosjekt for noen av partene, men et gjennombrudd for Napster og musikkindustrien, sier direktør Chris Allen i Napster til Businessweek.