Kjøpesenterkjeden Sektor Gruppen er i ferd med å selges ut av landet. Etter det DN erfarer er det en børsnotert utenlandsk aktør som kjøper kjeden for i overkant av 12 milliarder kroner.

– Vi har en styreleder som uttaler seg om kjøp og salg av eierandeler i selskapet. Du må derfor ta de spørsmålene med styreleder, sier administrerende direktør Eirik Thrygg i Sektor.

– Ingen kommentar, sier styreleder og aksjonær Petter A. Stordalen i Sektor.

Kjeden, som har 34 kjøpesentre i Norge, eies i dag av tre norske milliardærfamilier:

Matfamilien Johannson, anført av Johan Johannson (48) og hans onkel Torbjørn Johannson (66).

Klesfamilien Varner, anført av brødrene Petter Varner (52), Stein Marius Varner (49) og Joakim Varner (42).

I tillegg eier hotellmilliardær og Hurtigruten-investor Petter Stordalen rundt 30 prosent av kjeden.

Trekløveret skal etter det DN erfarer har betalt rundt syv milliarder kroner da de kjøpte selskapet i 2012. I tillegg har gruppen investert rundt fire milliarder kroner siden den gang. Etter det DN erfarer skal salgssummen ligge på rundt 12 milliarder kroner. Dermed sitter eierne igjen med en samlet gevinst på rundt én milliard kroner.

Daglig leder Torbjørn Johannson i Joh Handel Eiendom 1, som er hovedaksjonær i Sektor Gruppen, bekrefter at han har godkjent salg av kjøpesenterkjeden, men ønsker ikke å kommentere salgsprosessen ytterligere.

Leder som 24 år

For Stordalen er salget ekstra nostalgisk. Senteret City Syd i Trondheim er nemlig forvaltet av Sektor, og det var her Stordalen startet karrieren som 24-åring i 1987. Han ble den gang ansatt som Norges yngste senterleder.

– Det var superspennende å få lov til å etablere og utvikle City Syd i Trondheim og senere Sektor-kjeden, sier Stordalen.

1992 gikk han inn som en av eierne i Steen & Strøm og var administrerende direktør. Da det ble brudd med makker og medeier Stein Erik Hagen i 1996, kjøpte Stordalen seg opp i Choice Hotels Scandinavia.

Men han slapp ikke helt taket på tiden i Steen & Strøm. Ledelsen i Steen & Strøm startet nemlig et konsulentselskap i 1997. Det fikk navnet Sektor.

– Jeg var med å starte et Sektor-selskap med Eirik Thrygg og en del andre sentrale personer fra den gamle Steen & Strøm-ledelsen. Det store løftet vi fikk var da vi kjøpte en del kjøpesentre fra Joh. Johannson-systemet, som også ble en sentral aksjonær, sier Stordalen.

Senere solgte Stordalen seg ut og konsentrerte seg helt om hoteller. Etter flere år utenfor kjøpesenterbransjen entret Stordalen den igjen med kjøpet i 2012. Han kjenner sine medaksjonærer og deres familier svært godt. Da han begynte i Steen & Strøm var kleskonge og Dressmann-gründer Frank Varner var på eiersiden i kjøpesenterkjeden.

I Sektor jobbet Stordalen med Knut Hartvig Johannson som aksjonær. Nå eier Stordalen Sektor sammen med blant annet sønnene til Frank Varner, Petter, Marius og Joakim Varner og sønnen til Knut Hartvig Johannson, Johan Johannson.

Kjøpte av svensker

– Det var kjempestas å få lov til å etablere og utvikle City Syd i Trondheim og senere Sektor-kjeden, sier hotellkonge Petter Stordalen, som i 1987 ble ansatt som Norges yngste senterleder, 24 år gammel. Her foran  senteret på 80-tallet. Foto: Magnar Kirknes / VG / NTB Scanpix
– Det var kjempestas å få lov til å etablere og utvikle City Syd i Trondheim og senere Sektor-kjeden, sier hotellkonge Petter Stordalen, som i 1987 ble ansatt som Norges yngste senterleder, 24 år gammel. Her foran senteret på 80-tallet. Foto: Magnar Kirknes / VG / NTB Scanpix (Foto: VG)
Frem til 2012 var det svenske eiendomsselskapet Niam som eide Sektor. Da solgte det i overkant av 70 prosent av selskapet til Johannson, Varner og Stordalen. I februar i år kjøpte Johannson, Varner og Stordalen de resterende 28 prosentene av Niam. Stordalen er full av lovord om jobben ledelsen i Sektor har gjort.

– Vi har landets beste management. Det ledes av Eirik Thrygg og han er etter mitt syn landets flinkeste til å lede et kjøpesenterselskap, sier Stordalen.

Sektor har hatt vekst i leieinntektene de siste årene.

– Stemningen i kjøpesenterbransjen og blant konsumentene er veldig god og det ser bra ut, sier Stordalen, som heller ikke ser på nett som en trussel.

– Det utgjør ingenting. Det er bare å se på tallene. Netthandel er marginalt, sier han.

Også Eirik Thrygg avviser at nett er en trussel for kjøpesentre fremover.

– De butikkene som gjør det bra på nett gjør det også bra i butikk. Folk orienterer seg om hva de vil kjøpe på nett og gjennomfører de faktiske handlene i butikk, sier Thrygg.

Les også:

Sammenligner norske piloter med kapteinen på «Titanic»  

Krevde 7 milliarder i erstatning - fikk regning på 6.000 kroner

Dette er landets mest populære hytteområde dnPlus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.