Ola B. Skarland tok med seg bryggeribedriften Petit Agentur fra Bergen til odelsgården i Nord-Trøndelag. Med nettbutikk har omsetningen skutt i været.
Ola B. Skarland tok med seg bryggeribedriften Petit Agentur fra Bergen til odelsgården i Nord-Trøndelag. Med nettbutikk har omsetningen skutt i været. (Foto: Ole Morten Melgård)
Ola B. Skarland (53) løfter en sekk med bygg fra Tyskland, veier opp, knuser det til malt og heller opp i forpakningen til kunden fra Østlandet. Lukten av malt og humle brer om seg.

– Vi merker ikke lukten, etter så mange år omgitt av bygg og humle, sier Skarland.

Lukten av penger kan det derimot være at han kjenner. De siste fire årene har Skarland solgt humle og utstyr til ølbrygging for over 50 millioner kroner. Det har gjort ham til gasellevinner i Nord-Trøndelag.

– Vi har tjent på en global trend. Mikrobrygget øl er «in» nesten overalt i verden, sier Skarland.

– Folk er mer bevisst på at øl er som vin. Det finnes masse forskjellige typer, ikke bare pils. Tradisjonelt har det vært ganske tungvint å brygge eget øl. Man hadde kun svære kummer og kar. Men når man nå får et fullverdig ølbryggeri på ti liter, da kan du holde på i en leilighet i en by.

Fikk ikke lov av kona

Det hele startet i 2007. Skarland var prosjektleder for programvare i Telenor. Etter endt utdannelse som it- og elektroingeniør fra Salt Lake City i USA begynte han å jobbe hos Telenor på Økern i Oslo. Samtidig hadde han arvet en bondegård på Høylandet i Nord-Trøndelag med boplikt. Han fikk til en avtale med Telenor der han kunne pendle, og jobbet blant annet en lengre periode i Bergen.

– Etter ti år i Telenor ble jeg ufattelig lei av å pendle, sier han.

Samtidig satt en Telenor-kollega, venn og ølentusiast i Bergen med en drøm om å brygge øl på heltid. Kollegaen visste også om et selskap som solgte ølbryggingsutstyr, der gründeren skulle pensjonere seg slik at bedriften var til salgs.

– Men kollegaen min var gift og fikk klar beskjed av kona om at han ikke skulle kjøpe en bryggeribedrift, forteller Skarland.

– Vi hadde gode jobber i it-bransjen. Det føltes litt utrygt å satse på ølbrygging. Det ble ikke ansett som særlig fremtidsrettet i 2007, legger han til.

Sluttet i Telenor

Selv uten kollegaen sa Skarland opp jobben i Telenor, jobbet tre måneder med ølbryggingsgründeren fra Bergen og kjøpte bedriften for én million kroner i 2007.

– Det er ofte enklere å begynne med noe som er etablert enn å starte helt fra bunn. Varene, kundene og alt var allerede etablert, forteller Skarland.

Det første han gjorde var å legge ned bedriften i Bergen og flytte den til Høylandet, noen steinkast fra sin egen bondegård. Frem til da hadde gründeren som kjente alt som kunne krype og gå innen ølbryggingsbransjen i Norge holdt kontakten med alle kundene over telefon og gjennom møter. It-ingeniøren Skarland flyttet alt over på nett, så det ble en nettbutikk.

– Det var den store endringen som ble gjort, sier Skarland.

Siden har omsetningen skutt i været fra to millioner kroner årlig til 23 millioner kroner årlig.

– Jeg er mest overrasket over veksten egentlig. Hvor mye interessen har økt siden jeg tok over, sier Skarland.

Øl til odelsgården

Da han flyttet til odelsgården på Høylandet dyrket han bygg på åkrene – korntypen som egner seg best til ølbrygging.

– Vi prøvde litt å brygge med eget byggkorn, men det er ikke så veldig godt egnet. Korn i Trøndelag går stort sett til kraftfôr, sier Skarland som har fått så mye å gjøre på jobben at han nå leier ut jorden på gården til andre bønder.

For ølkjennere anbefaler han følgende bygg:

– England, Belgia og Tyskland er de store maltlandene. Skal du brygge en engelsk bitter er det greit å brygge på engelsk bygg, mens Belgia er det store landet for spesialøl, sier Skarland som selv brygger øl under kjøkkenviften på gården sin.

Etterspørselen etter malt, ølflasker, korker og ølproduksjonsutstyr er nå så høy at bygningen i Høylandet sentrum er blitt for liten. Han har nå ti ansatte fra lokalmiljøet og har måttet leie en stor lagerhall for å få plass til alt bygget og ølutstyret som sendes over hele Norden. Han tenker ikke så mye på Telenor lenger og har aldri angret på at han ikke solgte odelsgården og ble Telenor-direktør resten av karrieren.

– Det er rart med det, når en har vokst opp på gård så har en tilknytning til den. Da får heller jobben og bryggeridriften komme hit, sier Ola B. Skarland.

 

  

Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.