- Prisene blir mer spiselige for våre kunder, og vi har solgt flere biler på grunn av dette, sier Øystein Sponheim, markedssjef i BMW Norge til DN.no.

De norske bilavgiftene er tredelt i form av avgift for CO2, vekt og effekt. Det enkleste man kan gjøre noe med blant disse, er å strupe effekten på motoren, og dermed senke avgiftene. Det er akkurat hva bilprodusentene har begynt å gjøre.

Nå skal det sies at Norge ikke er alene om å ha avgifter som straffer sterke motorer, uavhengig av vekt eller utslipp. Også i markeder som det belgiske tilpasses motorene på samme måte med lavere effekt.

- De blir Norgesmotorer når vi henger oss på Belgia. Det norske markedet er for lite til å få det til alene, sier Sponheim i BMW Norge.

Han hevder det må en investering på omkring en million euro på fabrikken per motormodell som skal endres, og at det dermed blir for dyrt å tune motorene ned for det norske markedet alene.

Selger best
For modeller der motorer med redusert motoreffekt selges side om side med motorene som selges i andre land, består det norske salget overveiende av modellen med lavest effekt.

- For nye X3 er nesten 100 prosent av salget modellen med redusert motoreffekt, sier Sponheim, og kan opplyse at for de andre modellene er også over 90 prosent av salget motorer med redusert effekt. Grunnen er enkel; Nevnte X3 med toliters dieselmotor synker fra 184 til 163 hestekrefter, og prisen synker samtidig med 27.000 kroner.

 

En parodi
BMWs satsning på effektiviseringer av motorene, faller litt skjevt ut med det norske avgiftssystemet. Når utslippet går ned, men effekten økes, blir avgiftene konstante. Sponheim legger ikke skjul på at dette irriterer ham;

- Staten krever mer penger for noe som er mer miljøvennlig, det er en parodi på et avgiftssystem, sier Sponheim.

En parodi på et avgiftssystem
Øystein Sponheim

Men det er ikke bare BMW som tilpasser seg avgiftssystemer som det norske. Også sportsbilprodusenten Porsche trimmer ned motorene sine for å tilpasse seg avgiftstunge markeder.

Også Porsche
For Porsches to minste modeller kan det være en hel masse å spare på å gå for en såkalt "Norgesmotor". Originalt har cabrioleten Boxster 255 hestekrefter, og coupé-broren Cayman har 265 hestekrefter. I Norgestrimmet motor senkes effekten til 211 hestekrefter. Da Porsche lanserte modellene, virket det tilsynelatende som om nedtrimmingen ikke fikk konsekvenser for de andre ytelsene. Dreiemomentet forble det samme, forbruket likeså og heller ikke akselerasjonstiden eller toppfarten endret seg.

 

- Vi stusset litt på dette, og gikk sammen med Belgia for å tvinge tyskerne til å gjennomføre nye målinger, sier Christian Stenbo, salgs- og markedssjef hos den norske Porsche-importøren til DN.no. Da testresultatet var klart endte man opp med en marginalt tregere akselerasjonstid og en noe lavere toppfart.

Avgiftsbesparelsen er derimot ikke marginal. For en Cayman med automatkasse sparer du faktisk hele 140.000 kroner.

- Vi selger utelukkende den motoren, sier Stenbo, som også for storebror suv-en Cayenne har hatt stor suksess med tilpassede Norgesmotorer.

Strupet bestselger
En Porsche Cayenne har en startpris på omkring 936.000 kroner med 211-hestekrefter motor, mot 994.000 for motoren resten av verdens Porsche-kunder tilbys. Aksellerasjonstiden øker med omkring et halvt sekund, og toppfarten er 9 km/t lavere. Dreiemomentet er det samme.

- Differansen på akselerasjon er så liten av ingen merker forskjell, sier Stenbo, som nå også får Panamera med samme reduserte motoreffekt.

- Foreløpig er det kun denne som selger, sier Stenbo til DN.no.

Audi i startfasen
Tidligere i vår lanserte Audi sin nye A6. Vanligvis har Audi de samme motorene på alle markeder, men denne gangen ble det gjort tilpasninger for slike som det norske. Toliters dieselmotor kommer dermed i to effektutgaver, originalen på 177 hestekrefter, og den Norgestilpassede utgaven på 163 hestekrefter.

- 90 prosent velger utgaven med minst effekt, og kronene som spares legges i mer utstyr, ettersom den svakere effekt nesten ikke er merkbar, sier Marius Tegneby hos den norske Audi-importøren, som opplyser at det foreløpig kun er snakk om denne, og at også for Audis del er de avhengige av det belgiske markedet.

 

Ettersom Audi allerede fra fabrikk tilbyr mange av sine motorer i forskjellige, og lavere effektutgaver, har det ikke vært aktuelt tidligere å tilby spesielle "Norgesmodeller".

Men trenden har tydeligvis kommet for å bli:

- Dette fortsetter vi med så lenge vi kan, men vi er avhengige av Belgia, sier Sponheim fra BMW.

Her er Norgesmodellene: