Hittil har det nesten bare vært Tesla som har satset på å selge biler over nett. I Norge må det sies å ha vært en ubetinget suksess.

Nå følger flere bilmerker opp og tilbyr leasing via sine nettsider.

-Vi har en digital satsning i bedriften som inkluderer nettsalg av nye biler og hvordan vi skal kommunisere med kundene. Vi kjører en test ut april på nettsalg for å se om kundene liker det, sier informasjonssjef for Skoda, Jan Erik Haugen i Harald A. Møller.

Hele konsernet på nett
Alle de tre personbilmerkene til Møllergruppen har hver sin modell liggende på nettsidene som kan leases. For Skodas del er det en spesialmodell av Octavia som tilbys kundene som vil handle på nett.

Har dere solgt noen biler slik?

-Vi har det. Det er vel syv-åtte biler. Målet var ikke å selge så mange biler, men å prøve dette ut, sier Haugen.

Hva sier forhandlerne om dette?

-Vi gjør dette i et nært samarbeid med forhandlerne, sier Haugen. Skoda skal evaluere prosjektet etter at perioden er over i slutten av denne måneden, og deretter vurdere om de vil tilby flere modeller og eventuelt salg via nettsidene.

En annen modell
Også Audi tilbyr en variant av sin minstemann A1 som kan leases over nettsidene.

Er det en suksess for Audi?

-Det er stor trafikk på nettsiden. Vi merker at mange er nysgjerrige på selve prosessen og nettløsningen, det gir oss verdifull input. Vi har også samme Audi A1 utstilt hos forhandlerne slik at kundene kan se den der - i tillegg til videopresentasjonen som ligger på nettsiden. Vi har litt ulik tilnærming på de tre merkene på huset for å høste mest mulig erfaring, skriver Audis informasjonssjef Marius Tegneby i en tekstmelding til DN.

Konsernets siste bilmerke, Volkswagen, tilbyr kundene å lease en versjon av sin lille Up på sine nesttsider.

"Gullstandarden"
Skal dere selge biler på nett?

-Vi jobber for tiden med en ny konfigurator som kan ansees som neste generasjon av det som våre konkurrenter lanserer nå. Den er teknisk basert på salgssystemet vårt,  hvilket muliggjør en tettere integrasjon mellom konfigurering på nettsiden og selve kjøpet. Når dette lanseres i løpet av noen måneder, kan man konfigurere bilen sin og automatisk be om tilbud fra ens ønskede forhandler. Videre vil vi løpende utforske muligheten for enda tettere integrasjon. Vi ønsker å gi en optimal balanse mellom det å handle på nett, og å benytte seg av forhandlerens kompetanse.  Dette systemet blir den nye gullstandarden, sier informasjonsdirektør Christoffer Nøkleby i Mercedes-Benz Norge.

Mercedes-importen til Norge er en del av Bertel O. Steen-konsernet. I januar ifjor sa konsernsjef Bjørn Maarud dette om netthandel i et intervju med DN.

-Vi vurderer om vi skal tilby noen modeller som kan kjøpes over nettet. Vi har sett hva Tesla gjør, men det kan ikke være for mange valg. Mercedes har for eksempel et så stort spekter av utstyr at kunden trenger hjelp, sa Maarud.

Les også: Forbereder seg til netthandel  

Fransk elbil
Også det franske merket Renault har akkurat satt igang med leasing av sin lille elbil Twizy på internett.

- Vi tror nok at internett er kommet for å bli. Bilbransjen har sovet litt i timen, men nå er fremtidens løsninger på full fart inn også her, sa direktør Anders Gadsbøll i RBI Norge AS til bransjenettstedet Bilnytt.no.

Les også: Bilbransjen på nye veier dnPlus

Les test av BMW 225xe: «Et usedvanlig gunstig bilkjøp» dnPlus (DN+)

Se video av MC-nyheter her:

Trendene på to hjul
Dette er motorsyklene som gjelder i år.
03:29
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.