Europas elektriske framtid har rykket et steg nærmere etter at Nissan International SA i dag kunngjorde at den helelektriske Nissan Leaf vil bli priset til under 30.000 euro etter støtteordninger i de fleste markedene i Europa hvor Leaf lanseres først.

I Storbritannia, som er at de første markedene som får denne femseters kompakte familiebilen, blir prisen 27.471 euro etter myndighetenes støtteordninger – omtrent det samme som en diesel- eller hybridbil med sammenlignbart utstyrsnivå. Prisen, som også omfatter batteriet, er 33.353 euro før støtte. De britiske myndighetene kunngjorde nylig at de vil refundere 25 prosent av kjøpsprisen for en el-bil til kjøperen, opp til en grense på 5.000 pund. Nissan Leaf kommer i salg i Storbritannia i februar 2011.

Utsalgsprisen i Nederland, et annet marked med tidlig lansering, vil være 32.839 euro. Her vil tilskuddene være i form av fritak for registreringsavgift og veiavgift, noe som resulterer i skattebesparelser fra 6.000 euro for privatbileiere og 19.000 euro for firmabileiere over fem år. Salget i Nederland begynner i desember i år.

Også til Norge
Det er ennå ikke helt klart når bilen kommer på det norske markedet.

- I følge den informasjonen vi har idag, skal vi få de første bilene til Norge sommeren 2011, opplyser kommunikasjonsdirektør for Nissan Nordic, Taina Erkkilä, til DN.no.

Nissan har bestemt seg for å lansere bilen i fire markeder som hvor betydelige offentlige tilskudd til elektriske biler gis. Markedene er altså Storbritannia, Nederland, Portugal og Irland.

Ingen norsk pris
Det norske markedet er også kjent for å være vennlig innstilt til elbiler, men Nissan velger altså ikke å satse her først. Norske myndigheter har da heller ikke signalisert refusjon for deler av kjøpesummen for elbiler.

-Norske priser kommer senest våren 2011, sier Erkkilä til DN.no. Tør vi håpe på en pris i nærheten av 260.000 kroner?

Ved utgangen av neste år vil Nissan Leaf være tilgjengelig i alle de store vesteuropeiske landene.

Les også: Nissan med elbil-mantra (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.