Torsdag kveld norsk tid ble det kjent at Youtube introduserer et nytt verktøy som skal gjøre det enkelt å sensurere objekter i videoene som lastes opp.

– Enten du vil «blurre» sensitiv informasjon, som bilskilt, eller om du vil skjule en «wardrobe malfunction» uten å måtte spille inn hele scenen på nytt, lar det nye verktøyet deg blurre objekter gjennom hele videoen, forklarer en talsperson for Youtube på deres blogg.

«Wardrobe malfunction» er et engelsk uttrykk for når klærne dine gjør noe de ikke skal og du ved et uhell viser en intim kroppsdel.

– Vi er positive til verktøy som gjør det enkelt å ivareta personvern på internett.Du får mulighet til å anonymisere der hvor det er nødvendig eller gunstig, sier rådgiver Gullik Gundersen (25) i Datatilsynet.

Her kan du se hvordan det hele fungerer: (Saken fortsetter under gif-en.)

 

Les også: Dette er tv-kanalenes overlevelsesstrategi i møte med Youtube

Les også: Millionvekst for gutteromsstjerner dnPlus

Fjernet Toro - beholdt Tine

Men «blurring» har også et annet bruksområde. 

Trond Svendgård (35), Mathias Spieler Bugge (30), Tor Jørgen Kamprud Arnesen (34) og Hans Kristian Larsen (33) står bak kokkekonseptet The Flying Culinary Circus.

Kvartetten har kokkelert for en rekke kjendiser og kongelige og driver sin egen Youtube-kanal, som er en del av Youtube-nettverked Nordic Screens.

Tine, Bama, Color Line og Kitchen har alle gjort reklamesamarbeid med matkanalen.

Det har derimot ikke Toro.

Fra cirka 20 til 45 sekunder inn i denne vidoen kan du se hvordan annonsørene nå får blurret ut konkurrentene sine. Tine-produktene i vidoen er derimot godt synlige.  

 

Forsøker å skjule heller enn å sensurere

Salgs og markedsdirektør Per Øyvind Skard i Nordic Screens forteller at de vanligvis forsøker å løse produktplasseringssamarbeid ved å skjule konkurrende produkter.

– Vi planlegger derfor opptakene slik at vi unngår å måtte bruke den type verktøy, sier han.

I andre videoer kan man for eksempel se at programlederne passer på å holde hånden over logoen på en annen Toro-pose. Men når man forglemmer seg, har de brukt lignende verktøy av det Youtube nå introduserer til å fjerne logoene til produkter som ikke har betalt for å være der.

– Å «blurre» ut et objekt i en film gjør man, generelt sett, for å korrigere noe. Det ser ikke pent ut og brukes som siste utvei der en ikke kan ta et nytt opptak, sier Skard.

Les om Youtube-stjernene: Millionvekst for gutteromsstjerner dnPlus

Les også: Gir over en halv milliard til innovasjon

Video: Slik ser det ut når norske Youtube-stjerner besøker et kjøpesenter i Bergen

PrebzOgDennis besøker et kjøpesenter i Bergen
I 2014 var prisen 10.000 kroner. Nå koster det 50.000 kroner.
00:29
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.