Frankfurt, Tyskland: - Det er veldig bra å ha andre interesser enn bare bil, sier nordmannen Per Ivar Selvaag. Han er sjefdesigner for konseptbiler i Peugeot.

Når vi rusler rundt blant mer eller mindre folkelige biler i de gigantiske messehallene på verdens største bilutstilling i Frankfurt, er det ikke fritt for at noen av konseptbilene trekker til seg mer oppmerksomhet enn andre.

På Peugeot-standen i hall åtte er det stor interesse for den oppsiktsvekkende konseptbil HX1, som er nordmannens første verk for den franske fabrikken.

Store bilder:

- Å kunne demonstrere en forståelse av bilens betydning i samfunnet generelt. Det blir kanskje litt abstrakt for nordmenn - for ethvert samfunn har en forståelse av bilens viktighet, sier Selvaag på vårt spørsmål om hvordan man blir sjefdesigner i Peugeot.

 

Og han vet nok bedre enn mange at det er kulturforskjeller mellom ulike bilproduserende land. Selvaag kommer fra en lead designer-stilling hos BMW, og konseptbilen HX1 på Peugeot-standen er altså hans første bil for Peugeot. Oppgaven var å skape en luksusbil som er unikt fransk i karakter.

Hardt arbeid
- I Tyskland lager folk forferdelig gode, dyre luksusdoninger. Hele verden måler seg opp mot disse bilene. Så enhver produsent som tar mål av seg for å produsere en luksusbil sammenligner seg selv med det som kommer ut fra Tyskland. Det er veldig vanskelig å slå tyskere i å være tyskere. Det er ikke nødvendig heller, og det er jo dette et eksempel på - og en demonstrasjon av - at en fransk luksusbil kan ha en unik karakter, og ha fundamentalt andre egenskaper enn en japansk eller tysk luksusbil, sier Selvaag.

Den 40 år gamle nordmannen har sin designerutdannelse fra England, og jobbet etter det hos Land Rover. Deretter ble det jobber hos Volkswagen i Tyskland, GM i England, Lincoln i USA, og i 2006 startet han i BMW i Tyskland. Nå er München skiftet ut til fordel for Peugeot og Paris. Han legger ikke skjul på at det har vært mye hardt arbeid for å nå til topps.

- Det finnes veldig mange folk som er utrolig flinke til å designe biler. Den eneste forskjellen ofte mellom deg og dem er at du tenker kanskje enda hardere, du jobber kanskje mer, du bryr deg kanskje enda mer om detaljer som andre overser, sier Selvaag.

Funksjonalitet
Innsiden av konseptbilen er dekket av treverk, men ikke mørke eikepaneler som man er vant til i luksusbiler, her er hele gulvet på bilen laget i tynt, lyst treverk.

- Min norske sensibilitet liker tanken på at ting du ser, tar og føler på har en nytteverdi. For eksempel i biler, så er det veldig ofte sånn at treverk gjerne er høypolert og helst skal det være et dyrt stykke tre i bilen. Det er liksom symbolet på at nå sitter du i en luksusbil. Det er veldig unorsk. I Norge bruker vi treverk for det det er. Et stykke tre. Du bygger stoler av det, eller du bygger båter, hus. Kan du bruke det i en bil, spør Selvaag retorisk.

 

Bak ham står hans egen bevisførsel på at det er både er mulig, og ikke minst vakkert.

Innvendig er temaet tilpasningsdyktighet. Derfor er det heller ikke lett å plassere konseptbilen i noen bås. Selvaag hevder bilen hverken er en suv, flerbruksbil eller en mini-van. Bilen har et veldig moderne uttrykk, men et formspråk designeren selv mener vi kommer til å se i vanlige biler etterhvert.

- Enten vi bruker det på en bil som dette eller en toseter sportsbil eller en suv, så passer formspråket. Det er jo veldig positivt for oss å konstatere at det er et formspråk som fungerer på veldig mange forskjellige ting, sier Selvaag.

Derivater
For de som har vært på noen bilutstillinger, er det ikke noe ukjent å nyte synet av spektakulære konsepter. Mye ser vi aldri igjen, men det er uansett her utviklingen i bilbransjen skjer.

-Tanken bak kan lede til andre idéer, derivatidéer, som du kan sette i produksjon i storskala, sier Selvaag.

Neste år er det en ny stor bilutstilling, og på hjemmebane i Paris lover Selvaag at han kommer med noe han kaller et nytt ,provokativt og spennende prosjekt som vil heve øyenbrynene blant folk.

- Formatet er velkjent, men måten det kommer til å bli gjort på er virkelig annerledes. Det vet jeg allerede, avslutter den norske designsjefen. Etter samtalen med DN.no, guider Selvaag toppsjefen i Kia rundt konseptbilen sin. Veien fra en liten øy i Ryfylke til maktens tinder i bilverdenen er om ikke kort, så i hvert fall ikke ufarbar.

Les også: Flerbruksbilens frelse

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.