Norske konsumpriser (KPI) var ned med 0,1 prosent fra desember til januar, mens tolvmånedersendringen var 2,0 prosent, ned 0,1 prosent fra desember, ifølge Statistisk sentralbyrå tirsdag.

Det var hovedsakelig butikkenes store prisavslag på klær som ga denne nedgangen, påpeker SSB.

"Samlet falt klesprisene 8,3 prosent fra desember i fjor til januar i år. Nedgang i klesprisene er normalt for januar måned. Årets tall er omtrent på linje med samme periode for tidligere år, med unntak av fjoråret, da prisnedgangen var noe mindre", heter det.

Som tidligere år falt også prisene på flyreiser fra desember til januar. «Januarsalg» på møbler, bøker og sko bidro også til nedgangen i KPI i årets første måned. Økte priser på mat- og alkoholfrie drikkevarer ga det viktigste bidraget til økning i KPI i perioden.

Kjerninflasjonen, som er konsumprisindeksen korrigert for avgiftsendringer og energivarer, stiger som ventet i januar på årbasis.

På årsbasis steg kjerneinflasjonen (KPIJAE) med 2,4 prosent, samme nivå som måneden før, ifølge SSB.

Økonomene ventet på forhånd en oppgang i kjerneinflasjonen på 2,4 prosent og en inflasjon på 2,0 prosent på årsbasis, viser estimater TDN Finans hentet inn fra syv aktører.

"Norges Banks anslag er 2,2 prosent (KPIJAE, red.anm), og et betydelig avvik fra dette, si 2,0 prosent eller 2,4 prosent kan få en effekt på den nye renteprognosen i mars", skriver Nordea Markets i morgenrapporten før tallene.

På månedsbasis var kjerneinflasjonen ventet å stige 0,1 prosent og samlet inflasjon ventet å falle 0,1 prosent.

Kjerneinflasjonen (KPIJAE) på månedsbasis var ned 0,1 prosent.

Les også: Dette bekymrer markedene nå
Du må belage deg på høyere priser

 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.