Økt salg av avgiftsfri alkohol, tobakk og parfyme skal sikre finansieringen av utvidelse av Oslo Lufthavn Gardermoen, skriver Dagens Næringsliv lørdag.

Nå frykter Vinmonopolet at dette vil ramme dem. Det er liten tvil om at økt taxfreesalg får konsekvenser, mener kommunikasjonsdirektør Halvor Bing Lorentzen ved Vinmonopolet.

- Det vil være utfordrende. For det første kan det føre til dårligere utvalg hos oss. I tillegg kan det få konsekvenser for butikkutbyggingen, det vil si tilgjengeligheten for kundene, sier Lorentzen til DN.

- De siste ti årene har Vinmonopolet bygd omtrent 10 butikker årlig. Om takten kan fortsette videre, gjenstår å se, advarer han.

Kan rammes

Prisen for utvidelse av Oslo Lufthavn Gardermoen har økt fra seks til 14 milliarder kroner.

Hele 61 prosent av inntektene til OSL kommer fra duty free-salg, parkering og kafeer. I dag legger hver passasjer i snitt igjen 120 kroner på flyplassen. Flyplassjef Ingar Nicolai Nilsen tror denne summen kan dobles. Han viser til at utbyggingen vil sørge for en dramatisk økning i de kommersielle arealene.

Historen kan bli den motsatte for Vinmonopolet, frykter Lorentzen.

- Mens taxfreebutikken blir større, kan dere bli hindret fra å vokse?

-  Det kan i alle fall bety at Vinmonopolet ikke blir like raskt større - at vi ikke får bygget like mange nye butikker som vi ønsker, svarer han.

- Kan det bety dyrere varer på Vinmonoplet?

- Det blir i såfall spekulasjoner, svarer kommunikasjonsdirektøren.

- Overdriver

Administrerende direktør Kai G. Henriksen i Vinmonopolet har flere ganger tatt til orde for at de bør få ta over taxfree-utsalgene, noe som er et forslag det er stor politisk uenighet om.

Ved hjelp fra Venstre, økte regjeringen taxfreekvoten i revidert nasjonal i mai. Det førte til at Vin- og brennevins­leverandørenes forening (VBF)  tok initiativet til en kampanje mot Siv Jensens økte taxfreekvote. Like etterpå gikk Arbeiderpartiet og KrF ut og mente Vinmonopolet bør få drive taxfreesalget i Norge.

Høyres finanspolitiske talsmann Svein Flåtten mener Vinmonopolet «dramatiserer» situasjonen.

- Det er begrenset hva folk kjøper med seg av taxfree. Jeg tror ikke dette er noe stor trussel mot Vinmonopolet, som har vist gjennom en del år at de har en god fremgang og utvikling, sier Flåtten til DN.

- I forhold til taxfre-butikkene, er jo bare utvalget verdt å gå på Vinmonoplet for, tilføyer han.

Det tyske duty free-selskapet Gebr. Heinemann driver sammen med Norgesgruppen og Validus salget av tobakk, alkohol og parfyme ved OSL i selskapet Travel Retail Norge (TRN). 

Les også:
Klar for sin tøffeste konkurranse noensinne
Har mistet troen på Norwegian
Blar opp for bedre standard (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.