En topptung forsamling er i ferd med å innta Speilsalen på Grand Hotel i Oslo. Viktige folk fra næringsliv, politikk og akademia. Hit, til nærings- og fiskeridepartementets eierskapskonferanse, kommer de år etter år.

Lyden av mingling legger seg som en jevn dur i de ærverdige lokalene. Dresser, høye heler og navneskilt. Hydro-sjef Svein Richard Brandtzæg (56) må nærmest bane seg frem. Et høflig nikk her og et håndtrykk der.

- For det første er det utrolig viktig å ha en solid utdannelse, sier Brandtzæg, etter å ha slått seg ned i et rom med litt roligere omgivelser.

- Det er gjerne en fordel uansett hva slags selskap du skal lede, sier han.

Bredt grunnlag

Brandtzægs vei til toppen startet med sivilingeniørutdanning og doktorgrad i Trondheim. Han oppdaget riktignok ganske fort at dette ikke var nok.

- Det var mye matematikk, fysikk og kjemi i studiene, men jeg var også interessert i økonomi og business, forteller han.

Lysten på å lære mer gikk han løs på BIs bedriftsøkonomstudie på kveldstid.

-  I tillegg har jeg vært engasjert i mange ting når jeg var student, og også i ettertid, som har gjort at jeg har litt bredere grunnlag enn bare den teoretiske utdannelsen, slår han fast.

Det måtte jo bli sjef ut av Haugesunderen.

SE VIDEO: Slik fikk Hydro-sjefen sin aller første lederjobb

(artikkelen fortsetter under)

- Har vokst opp i en forretningsfamilie
00:00
Publisert:
 

Er interessert i mennesker

I dag er Brandtzæg sjef for et av verdens største aluminiumselskaper, med over 13.000 ansatte på verdensbasis.

- Hva mener du kjennertegner en god leder?

- Det viktigste av alt er at du er interessert i mennesker. Du må også være interessert i å jobbe sammen med forskjellige mennesker, svarer han og fortsetter:

- Også er det viktig at du er klar over det som er oppgaven til en leder: nemlig å skape resultater og verdier. Da må du vite hva du holder på med slik at du har tilstrekkelig grunnlag til å ta gode beslutninger.

Konsernsjefen legger heller ikke skjul på at Hydros globale aktivitet, som fordeler seg på over 50 land, innebærer en ekstra lederutfordring.

- Du kan ikke komme med en norsk kultur og umiddelbart fungere som en god leder i Belgia eller i Tyskland, sier Brandtzæg.

- Jeg må tilpasse meg, sier han.

SE VIDEO: Hydro-sjefen om forskjellene på norsk og internasjonalt lederskap

(artikkelen fortsetter under)

- Jeg må tilpasse meg
00:00
Publisert:
 

La ned over 500 arbeidsplasser

- Hva har hittil vært den aller største utfordringen du har møtt som Hydro-sjef?

- Det er situasjonen på Hærøya, sier Brandtzæg.

Norsk Hydro la ned produksjonen av magnesium på Herøya i 2002. Den gang var Brandtzæg sjef for selskapets magnesiumdivisjon.

- Kineserne hadde kommet frem med en egentlig gammel teknologi. Den var veldig energikrevende, men gjorde at de kunne selge magnesium til halv pris i forhold til det vi hadde som kostnad i Norge. Vi så ingen mulighet for at vi kunne fortsette, sier han.

Over 500 mennesker mistet jobben som følge av avgjørelsen.

- Det var en kjempebelastning å legge ned så mange arbeidsplasser i Norge. Det kan jeg si var den tøffeste utfordringen jeg har hatt som leder i Hydro frem til i dag.

- Var det noe du tok med deg hjem når arbeidsdagene var over?

- Det unngår en ikke å ta med seg hjem. Jeg kan gjerne si at jeg klarer å skille mellom jobb og fritid, men når du sitter som toppleder for et selskap som Hydro er det ikke alltid fult så enkelt, svarer Brandtzæg.

SE VIDEO: Dette gjør Hydro-sjefen for å koble av

(artikkelen fortsetter under)

- Viktig å balansere livet sitt
00:00
Publisert:
 

- Skal bli best

I løpet av sine 28 år i Hydro, de siste fem av dem som konsernsjef, har Brandtzæg vært med på mange oppturer og nedturer. Etter flere år med nedbemanninger og kostnadskutt i Norge, har selskapet nå varslet økt satsning på hjemmebane.

- Hva er din overordnede visjon for hele Hydro i dag?

- Hydro er et globalt selskap som nå er den fjerde største produsenten av aluminium i verden. For meg er det ikke viktig at Hydro skal bli den største produsenten, men vi skal bli den beste. Vi har nå blitt et av de mest konkurransedyktige selskapene på veldig mange områder. Vi skal være ledende på teknologi og kompetanse. Det er også sentralt i arbeidet med å øke vår konkurransedyktighet, svarer toppsjefen.

Les og se flere intervjuer:
«Må fortelle folk at de ikke kan jobben sin. At de ikke bør gjøre den» (Erna Solberg)
Dette har vært hans aller største utfordring som Norwegian-sjef (Bjørn Kjos)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.