Hydro overrasket med å levere et driftsresultat 300 millioner kroner over konsensus da selskapet la fram sitt resultat for årets første kvartal onsdag.

- Det er for tidlig å si at dette er vendepunkt, men det er flere indikatorer som viser at det går i riktig retning. For det første ser vi at lageret utenfor Kina er på vei ned, og for det andre er at det er høyere etterspørsel enn produksjon av aluminium, sier Svein Richard Brandtzæg, administrerende direktør i Norsk Hydro.

-Hvor lang tid vil det ta?

- Det er «million dollar»-spørsmålet, og avhenger av makroøkonomien. Det går riktig vei i USA og bedrer seg i Europa, men det er vanskelig å tidfeste. Vi smiler, sier Brandtzæg.

Investerer i Europa

At Hydro har tro på bedring i Europa viser selskapet ved å investere 130 millioner euro, om lag 1,08 milliarder kroner i en ny produksjonslinje for bilprodukter ved valseverket Grevenbroich i Tyskland, et av tre valseverk Hydro har i landet. Hydro ser på karosseriplater i aluminium som det raskest voksende markedet for valsede produkter, og venter en vekst på over ti prosent neste år.

- På bakgrunn av vår erfaring innenfor dette segmentet ser vi på denne investeringen som attraktiv. Gitt den forventede vekstraten i markedet er vi trygge på at denne virksomheten vil generere lønnsomhet fremover, sier informasjonsdirektør Hallvor Molland i Hydro.

Firedobler produksjon

Nå skal produksjonen av karosseriplater for biler firedobles fra 50.000 tonn til 200.000 tonn i året.

- Vi har utviklet nye produkter og ser at det har vært bra at vi har hatt full fokus på forskning og utvikling. Vi samarbeider nå tett med bilprodusenter i Tyskland, sier Brandtzæg. På kundelisten står blant annet BMW, Audi, Mercedes og PSA Peugot Citroen.

Den nye linjen forventes å stå ferdig i andre halvdel av 2016.

- Aluminium er en viktig del av løsningen for utslippsreguleringer, og vi øker produksjonen av ytterpanel for biler fra 50.000 tonn til 200.000 tonn ved den største valsemøllen i verden, sier Brandtzæg.

- I valsede produkter produserer vi nesten en million tonn produkter, og en femtedel av dette blir bil. Dette er en viktig strategisk investering for oss, og vi får igjen for innsatsen. I det som har vært kriseperiode med overproduksjon og lave priser har vi fortsatt med utvikling, og kundene kommer til oss når de skal ha nye løsninger, sier Brandtzæg.

Jobber med Brasil-forbedring

Hydro har gått på en milliardsmell i Brasil de siste to årene, som først vil snu i 2015. Fortsatt jobber Hydro med å bedre lønnsomheten på selskapets anlegg i Brasil, og jobber med å spare inn en milliard kroner innen 2015. 600 millioner kroner skal spares inn bare i 2014.

- Vår førsteprioritet er å løfte produksjonen i Brasil, og har sterkt fokus på forbedringer. Vi beveger oss allerede i riktig retning, og fortsetter med forbedringsprogrammer i hele verdikjeden, sier Brandtzæg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.