Hvis du ikke allerede er blant brukerne har du kanskje hørt venner snakke entusiastisk om en raskt voksende musikktjeneste. Spotify ser ut til å være på alles lepper - og i stadig fleres ører. Musikktjenesten har passert to millioner brukere og er en av nettets ti raskest voksende tjenester. Det er også en av de desidert mest omtalte og lovprisede tjenestene på nettet i dag.

Bak suksessen står delvis norske investeringsselskapet Northzone Ventures, som siden 2006 har gått inn med et betydelig beløp i musikktjenesten Spotify.

– Vi ser et kjempestort potensial i Spotify. Hvis utviklingen fortsetter slik den har gjort hittil, blir dette enormt, sier partner Pär-Jörgen Pärson i Northzone Ventures. Han er ansvarlig investeringen i Spotify og sitter i selskapsledelsen.

Disruptive technology er ikke det samme som disruptive business Pär-Jörgen Pärson Northzone Ventrures har gjort mange suksessfulle investeringer i teknologi og spesialiserer seg på ny teknologi.

– Spotify har potensial til å bli vår mest suksessfulle investering noensinne. Det er jo tidlig å si enda, men vi har hatt suksess tidligere og kjenner igjen følelsen når noe lykkes, sier Pärson.

Northzone Ventures har også investert i selskaper som Funcom, Stepstone, Mamut, Trolltech og Dvd-Jons DoubleTwist.

Musikkbuffet
 Unikt for Spotify er at den lar brukere få tilgang til så mye musikk de ønsker uten å betale en krone for det, helt lovlig. I stedet må man høre på en reklame omtrent hvert 20. minutt. Ønsker man ikke reklame kan man betale et fast beløp for tilgang. Artister og plateselskaper får betalt ut fra hvor ofte musikken deres spilles.

Spotify benytter såkalt streaming, hvor man lytter til en direktesendt datastrøm på maskinen. Det er ikke snakk om nedlasting av sanger som blir liggende på maskinen, det blir mer som å lytte til en radio hvor man selv bestemmer innholdet.

I tillegg til å ha en hel verden av musikk tilgjengelig til enhver tid tilbyr også Spotify verktøy for å oppdage ny musikk. Den anbefaler deg artister som ligner på de du spiller mest.

– Spotify er enklere og tilbyr flere tjenester enn piratene kan. For de fleste brukerne er det også gratis, sier Pärson.

En positiv bieffekt av dette er at færre brukere velger piratkopiert musikk.

Endringsteknologi
Tjenester som Spotify omtales gjerne som «disruptive technology» eller endringsteknologi. I det ligger at det oppstår en ny teknologi som snur en etablert bransje og etablerte forretningsmodeller på hodet.

– Vi ser det kanskje som vår viktigste rolle å finne de riktige endringsteknologiene der ute. Disruptive technology er ikke det samme som disruptive business, sier Pärson.

Han sier Spotify har klart å knekke koden hvor en opplevelse er gratis for brukeren, men lønnsom for tilbyderen. Litt av hemmeligheten ligger i de annonsene brukerne får servert.

– Vi kan rette annonsene direkte mot interessene til brukerne. Dermed oppleves de ikke som påtrengende og blir mer verdt for både bruker og annonsør, sier Pärson.

Han får medhold fra platebransjen. Ansvarlig for nye medier i EMI Norge, Jarle Savio, bruker selv Spotify aktivt.

– Reklamen i Spotify plager meg faktisk ikke. Og det er første gang jeg opplever dette, uansett medium, sier Savio.

EMI var et av de første selskapene som fikk en avtale med Spotify og tilbyr så å si hele sin katalog der.

Rettigheter
Det har ikke vært noen enkel jobb å få til avtaler med skeptiske plateselskaper.

– Det har tatt flere år å få avtaler med plateselskapene. Men nå løsner det ettersom vi kan vise til at det fungerer, sier Pärson.

  EMI var tidlig ute med å få en avtale med Spotify.

– Vi har så og si hele vår katalog tilgjengelig hos Spotify. De har på veldig kort tid kommet opp som fjerde største digitalbutikk for oss i både Sverige og Norge. Enda tjenesten ikke er lansert for fullt enda, sier Savio.

Han mener også at ut fra en brukers perspektiv gjør Spotify det unødvendig med piratkopiering og ulovlig fildeling.

– Spotify er raskere, mer brukervennlig og gratis. Det er lettere å sjekke ut musikk, enten man vil kjøpe den senere eller ikke, enn for eksempel på Pirate Bay, sier Savio som selv innrømmer at han kjøper mye mer ulik musikk etter Spotify enn før.

Plattform
Spotify er enda ikke lansert for fullt i alle markeder. Men de har planer om å være tilstede de fleste steder i løpet av året. Foreløpig er Spotify kun tilgjengelig på pc-er, men en mobilversjon er bekreftet å være under utvikling. Først og fremst til iPhone, men også Symbian og Android skal få egne applikasjoner.

Ifølge ComputerSweden bekrefter daglig leder Daniel Ek at Spotify på mobil blir en tjeneste man må betale abonnement for. Dette skal også gjelde andre tredjeparts-applikasjoner som benytter Spotify som kilde.

Versjoner til tv-apparater med nettilkobling og spillkonsoller er også underveis. Det ryktes også at det er bygget inn støtte for video i plattformen, men dette er ikke bekreftet.

– Vi ser på Spotify som en universell plattform for distribusjon av musikk, med både gratis og betalingsmodeller som alternativer, sier Pärson.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.