World Economic Forum la tirsdag frem rapporten "The Global Competitiveness Report 2009-2010" som rangerer de mest konkurransedyktige landene i verden basert på en rekke krav.

De nordiske landene rangeres helt i toppen i undersøkelsen, bortsett fra Norge som henger etter på grunn av dårlig kvalitet på veiene.

Landenes konkurransedyktighet vurderes i undersøkelsen ut i fra 12 kriterier. Blant de fire mest grunnleggende kravene er landenes infrastruktur. Her rangeres Norge til en 28. plass blant de 133 landene i undersøkelsen. Det er derimot spesielt strømnettet, norske havner, flyplassnettet og telefonnettet som trekker Norge opp.

Norge rangeres nemlig på 61. plass når det gjelder ledernes vurdering av kvaliteten på veinettet. (se faksimile lenger ned på siden). Til sammenligning scorer våre naboland langt høyere, følge undersøkelsen. Danmark får en 8. plass på rangeringen, Finland har 12. plassen og Sverige 19. plassen. 133 land er med i undersøkelsen.

Rapporten er basert på undersøkelser blant 12.000 bedriftsledere over hele verden. Undersøkelsen fra World Economic Forum er derfor ingen kvantitativ undersøkelse, men måler hvordan bedriftslederne opplever veinettet i 133 land.

  Singapore har ifølge undersøkelsen verdens beste veinett med Frankrike på andreplass.

Norge henger etter
Totalt sett blir Sveits kåret til verdens mest konkurransedyktige land, med USA og Singapore på de to plassene bak. Våre naboland Sverige, Danmark og Finland tar de tre neste plassene i kåringen. Norge kommer først på 14. plass.

For Norges del er det to parametre som gjør at Norge ikke hevder seg høyere i konkurransen. Det ene er den svake infrastruktur-scoren, eneste parameter hvor Norge scorer lavere er punktet "Markedsstørrelse".

Les også:
- Norske bilister blir hundset
Bilistene blir flådd

Gammel norsk bilpark

Se hele rapporten her(Ekstern lenke)(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.