Artikkelen er oppdatert med respons fra Norwegian i bunnen av saken.

En rekke passasjerer på Norwegians langdistanseruter har blitt sittende Kjos-fast rundt jul og nyttår. I tillegg til frustrasjonen ved ikke å komme frem til planlagt tid, har mange rast over manglende informasjon og lite hjelp til å finne transportalternativer.

Hos Norwegian er det bare én ansatt som fast jobber med det som på fagspråket kalles irregularitet, ifølge Finansavisen.

Denne personen sender smser til kundene ved forsinkelser og jobber med å få strandede passasjerer hjem. Lavprisselskapet venter til en kansellering oppstår før de begynner å lete etter hoteller.

Lønnsomhet
I avveiningen mellom å holde igjen et fly for å vente på en forsinket passasjer, eller å bestille en billett hos et annet flyselskap, ser Norwegian på hva som er mest lønnsomt for selskapet, sier Stein Håvard Amundsen, som er leder for Norwegians operasjonelle senter.

- Så fort som mulig
Hos SAS er tonen en annen.

- Vårt ansvar er å få passasjerene frem til sine ankomststeder så fort som mulig, sier Jo Bakke i SAS til Finansavisen. Han er én av seks ansatte ved selskapets operasjonelle styrke på Oslo Lufthavn.

Totalt har han 12 kolleger som jobber med det samme i Stockholm og København.

Ser han og hans kolleger antydninger til at passasjerer kan risikere å miste sine videreforbindelser, stepper de inn. Målet er å minimalisere følgeproblemene for passasjerene. Da booker de passasjerene fortest mulig om, enten i eget rutenett eller hos partnere. De kjøper også billetter hos selskaper de ikke samarbeider med.

Senest i oktober valgt SAS i tillegg å booke billetter hos konkurrenten Finnair, slik at ti forsinkede passasjerer skulle slippe mellomlanding i København, for derfor å fly videre til Helsinki, skriver Finansavisen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.