- Norske flyselskap kan dermed ikke bruke personell på asiatiske lønns- og arbeidsvilkår, sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt en en pressemelding fra departementet.

Norwegian hadde søkt om at regjeringen skulle endre utlendingsforskriften slik at man kunne åpne for å bruke personell fra land utenfor Europa på norskregistrerte fly i internasjonal trafikk. Argumentet var at det skulle gi det norske flyselskapet likere konkurransevilkår med utenlandske konkurrenter. SAS engasjerte seg også i prosessen - og talte Norwegian midt imot.

Les også: SAS svært kritisk til Norwegian-ansatte fra Bangkok

- Regjeringen er opptatt av å sikre gode konkurransevilkår for norsk næringsliv og har derfor vurdert Norwegians forslag. Vi har hatt en omfattende høringsrunde. Høringen har vist at eventuelle konsekvenser av å myke opp forskriften er svært usikre, sier arbeidsminister Anniken Huitfeldt videre.

Sosial dumping
- Regjeringen vil sikre arbeidstakernes vilkår og hindre sosial dumping. Gitt denne usikkerheten ønsker ikke vi at Norge skal være i forkant med noe som kan innbære at norske lønns- og arbeidsvilkår settes på spill, sier arbeidsministeren.

Samferdselsdepartementet vil sette i gang en utredning som belyser de problemstillingene som følger av den økte internasjonale konkurransen.

- Regjeringen er opptatt av å ha en konkurransedyktig luftfartsnæring, både for flyvninger innenlands og utenlands. Vi ser at luftfarten er inne i en utvikling med sterk konkurranse, og det er derfor behov for en grundig gjennomgang av problemstillinger rundt utlendingsforskriften, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Flagger antakelig ut
Norwegian-sjef Bjørn Kjos kaller beslutningen «ubetenksom» og antyder sterkt at selskapet kan komme til å flagge ut deler av flåten.

- Det er klart at dette favoriserer andre selskaper, noe som antakelig betyr at vi kommer til å registrere noen av flyene våre i utlandet, sier han til NTB.

Kjos mener Sverige er et aktuelt alternativ, men understreker at valget av land ennå ikke er tatt. Han viser til at han ønsket seg like spilleregler for alle selskaper som flyr fra Norge.

Global konkurranse
- Dette er et globalt marked, og den som ikke våger eller får muligheten til å bli en global aktør på like vilkår, kommer ikke til å klare seg.

Kjos sier Gardermoen fortsatt vil være et viktig reisemål for Norwegian, men at det er for tidlig å si noe om konsekvensene for selskapets operasjoner i Norge på sikt. Samtidig beroliger han de som allerede har kjøpt billetter til Norwegians langdistanseflyginger.

- Flyene kommer til å gå fra Oslo som planlagt, men det er ikke sikkert de vil være registrert i Norge, sier han.

Truer med å flytte
Norwegian siganliserte i desember ifjor at nye store fly vil bli flyttet til Sverige dersom norske myndigheter sier nei til utenlandsk mannskap på langrutene.

- Får vi nei fra norske myndigheter, registrerer vi nye «Dreamliner» langdistansefly i Sverige og flytter selskapet som skal drive dem dit. Da er det en risiko for at stadig mer av Norwegian flytter etter av effektivitetsgrunner, til Sverige eller et annet land, sa kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik til DN i midten av desember ifjor.

LES MER: Norwegian kan bli svensk

Les også: - En konkurransevridning luftfarten ikke har sett maken til

Vil granske Norwegians innleie av lavkostpiloter

- Det blir ikke kjøpt en Norwegian-billett (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.