Planen til Norwegian er å fly til USA og Thailand med hovedbase fra Irland og med piloter og kabinpersonale fra USA og Thailand.

Norwegians langdistanseselskap vil være et irsk selskap, underlagt irsk tilsyn. Flyselskapet trenger derfor en irsk driftstillatelse.

NRK meldte tidligere torsdag at Norwegian hadde fått driftstillatelse i Irland. Men Norwegian sier til DN.no at selskapet kun har fått beskjed om at de oppfyller kravene og at de ikke har mottatt en faktisk driftstillatelse.

- Det vi kan bekrefte er at irske myndigheter har gitt oss beskjed om at vi oppfyller kravene til AOC, sier informasjonssjef Lasse Sandaker Nielsen i Norwegian til DN.no.

- Men har dere fått driftstillatelse slik enkelte medier melder?

- Det har jeg ikke noe informasjon om. Jeg kan ikke si noe annet enn det jeg har sagt. Vi har hatt møte med irske myndigheter, og de sier at de er klare når vi er det, sier Lasse Sandaker-Nielsen.

Norwegian-analytiker Kenneth Sivertsen i Artctic Securites forteller til DN.no at han har forsøkt å kontakte både Norwegian og Irland uten hell i dag.

- Betyr det at Norwegian oppfyller kravene at de får driftstillatelse?

- Det er vanskelig å spekulere i. Jeg vet rett og slett ikke, men det skulle forundret meg om de ikke gjør det, sier Norwegian-analytikeren til DN.no

Trenger ny lisens
Norwegian startet med langruter til USA og Asia på forsommeren i år. Etter endel innkjøringsproblemer kunne de første passasjerene fly med de nye Boeing Dreamliner-flyene i august, og siden har selskapet hatt asiatiske kabinansatte ombord.For å omgå kravet om norsk arbeids- og oppholdstillatelse for personalet har Norwegian registrert flyene i Irland. Nå haster det med å få egen irsk flylisens, såkalt Air Operator Certificate (AOC). Norske myndigheter har bare gitt dispensasjon til å leie inn flyene sammen med den norske lisensen i et halvår frem til lille julaften.Etter det DN erfarer, skal Irish Aviation Authority ha sendt Norwegians søknad om irsk AOC i retur to ganger fordi den var mangelfull, noe som har forsinket papirarbeidet. Det bekrefter kilder i Luftfartstilsynet i Bodø.

«Ikke unaturlig»
Søknaden om irsk lisens skal ha kommet i retur på grunn av to forhold:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

  • Norwegian må oppgi endel nøkkelpersoner, blant annet operativ sjef (accountable manager) og flyvesjef, med luftfartserf#229. Irske myndigheter skal ikke ha godkjent at selskapet brukte samme nøkkelpersoner som i Norge.
  • Irland har implementert nye krav til dokumentasjon i flymanualene, som er utarbeidet av European Aviation Safety Agency (EASA). Norge har ikke implementert disse, og de var derfor ikke med i Norwegians manualer.