- Som å gå baklengs inn i fremtiden, sier Bjørn Kjos.

Budsjettenigheten mandag innebærer at det i budsjettet for 2016 hentes ut 1,0 milliarder kroner i ny avgift på flyreiser. Avgiften innebærer en økt pris på 80 kroner per reise.

Arctic Securities og Pareto Securities mener at den nye avgiften på flyreiser er negativt for inntjeningen til Norwegian og SAS. Det fremgår av oppdateringer fra meglerhusene tirsdag: Venter negativ effekt av ny flyavgift

Norwegian-aksjen faller på Oslo Børs: "SV-forslag" senker Norwegian dnPlus (DN+)

- Det nytter ikke å ergre seg. Vi får ikke gjort så mye med dette likevel. Men jeg er glad for at vi har satset så mye utenfor Norge, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos da han i dag stilte opp på et lunsjseminar i regi av Alfred Berg på Hotel Continental.

- Absolutt nulleffekt på utslippet

Men etterpå var han langt skarpere i uttalelsene sine:

- Dette er et av de sprøeste forslagene jeg har sett på år og dag, sier han til DN.

- Et slikt forslag har absolutt nulleffekt på utslippet. Jeg skjønner ikke hva politikerne har tenkt på her - i alle fall ikke hvis hensikten er å gjøre luftfarten grønnere. Da må man se på utslippet, og ikke ta avgift for et flysete. Setet slipper jo ikke ut en tøddel, fortsetter Bjørn Kjos.

Også i 2010 ville SV gjeninnføre flyseteavgiften, som var 256 kroner da den ble fjernet av Kjell Magne Bondevik i 2001.

- Så hvis ikke dette er som å gå baklengs inn i fremtiden, så skjønner ikke jeg, sier Norwegian-sjefen.

Hvordan flyseteavgiften vil påvirke inntjeningen til Norwegian, synes Bjørn Kjos det er vanskelig å svare på.

- Ja, det er ikke lett å si noe om. Men det er jo kunden det går utover, som alle andre skatter og avgifter som innføres. Dessverre. Og mest av alt rammer dette distriktene - så denne avgiften er tullete distriktspolitikk, sier Kjos.

- Nei, denne avgiften... Her stikker politikerne hodet i sanden. Vil de gjøre noe med utslippet, får de gjøre tiltak som virker etter hensikten, legger han til.

- «Trøkket» fortsetter

Selv om Norwegian-aksjen falt tirsdag, har aksjen steget 7,5 prosent på Oslo Børs hittil i 2015 - mye takket være lav oljepris.

Verdien av Bjørn Kjos' aksjer i flyselskapet har økt med 154 millioner kroner i samme periode.

Aksjeposten han kontrollerer gjennom sin eierandel på 84,1 prosent i investeringsselskapet HBK Invest er tirsdag verdt 2,2 milliarder kroner.

Og «trøkket» fortsetter, sa Kjos på Alfred Berg-seminaret i dag:

- Vi har godt «trøkk» inn i alle markeder. Samtidig kan vi bli mye mer effektive enn vi er i dag. Vi har masse å gå på. Målet er å senke enhetskostnaden ytterligere, sa han.

- Må slåss med Asia - ellers er du «out»

Han tenkte også høyt rundt hvilke flyselskaper som vil gjøre det best om fem til ti år:

- Jeg vet ikke om jeg tør å si det engang. Vi kan like det eller ikke, men luftfartsbransjen er en skalabusiness. 100 fly i dag er for lite om ti år - du må i alle fall ha over 200. Da nærmer det seg. De små har jeg ikke tro på. Å konkurrere med 20-30-40 eller 50 fly, det er rett og slett ikke mulig i fremtiden. Men det handler ikke om antall ruter, det handler mer om å øke frekvensen, sa Bjørn Kjos.

Et flyselskap i fremtiden må også ha muskler til å slåss med de asiatiske flyselskapene, understreket han.

- Har du ikke lave nok kostnader til å slåss med Asia, da er du «out». Sånn er det bare.

Midtøsten-selskapene gidder ikke Bjørn Kjos å tenke på engang:

- De er så tungt subsidiert at det er umulig. Så hvorfor skal vi fly over Midtøsten når vi kan fly alle andre steder? La dem ha den «flekken sin» for seg selv - og Australia også. Vi kan fly til andre destinasjoner, sier han.

 

Les også:

- Dette er virkelig en paradigmestudie  

- Ikke noe av dette vil bety noe

– Bare å rette en stor og ydmyk takk dnPlus  (krever innlogging)

 

Se på DNtv: Her beroliger Erna Solberg oljebransjen om at de passer godt inn i hennes klimapolitikk

Her beroliger Erna Solberg oljebransjen om at de passer godt inn i hennes klimapolitikk
Statsminister Erna Solberg åpnet Statoils høstkonferanse mandag formiddag.
02:22
Publisert:
 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.